Сторінки

Індивідуальне навчання

9 клас

БІОЛОГІЯ

28 вересня

Тема уроку: Білки

1. Білки - складні біополімери
  • мономер - амінокислота 
  • структура білків - первинна (лінійне сполучення амінокислот пептидними звязками), вторинна  (спіраль, водневі звязки), третинна (клубок спіралі), четвертинна (сполучення декількох білкових молекул)
  • функції: пластична, захисна, рухова, енергетична, транспортна, сигнальна або рецепторна, каталітична
2. Лабораторне дослідження "Властивості ферментів". Переглянути відеоурок

Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфів 4,5
2. Переглянувши відеоурок, оформити висновок про дію ферментів на клітини організму, для цього дати відповіді на питання:
- у яких клітинах (живих чи мертвих) спостерігаємо дію каталази
- у яких клітинах (рослин, тварин, чи одних та других) спостерігаємо дію каталази
- у яких клітинах (молодих чи старих) дія каталази проявляється сильніше


21 вересня

Тема уроку: Органічні сполуки. Вуглеводи. Ліпіди

1. Органічні речовини. Полімери та мономери.
2. Вуглеводи. 
  • мономер - глюкоза
  • класифікація: моносахариди, дисахариди, полісахариди
  • функції: енергетична, структурна, опорна, запасаюча, захисна
3. Ліпіди. 
  • мономер - гліцерола та жирні кислоти
  • класифікація: жири (рослинні, тваринні), жироподібні речовини (ліпоїди) - віск, фосфоліпіди, ліпопротеїди, гліколіпіди, терпени, стероїди
  • функції: енергетична, захисна, структурна, запасаюча, джерело ендогенної води
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфів 6,7.
2. Переглянути відеоуроквідеоурок

14 вересня

Тема уроку: Вода та інші неорганічні сполуки

1. Хімічний склад живих організмів
2. Класифікація елементів за їх біологічним значенням
3. Концентрація елементів у живих організмах: морські водорості накопичують I, жовтець - Si, молюски і ракоподібні - Cu, хребетні - Fe, деякі бактерії -Mg
4. Вода в живих організмах. Переглянути відеоурок   

Домашнє завдання:
1. опрацювати матеріал параграфа 2;
2. визначити вміст води у своєму організмі, для цього слід поділити свою вагу на 3 і помножити результат на 2;
3. розвязати задачу: Вміст сульфуру в організмі людини становить 0,25% від маси тіла. Яка маса сульфуру входить до складу організму людини масою 70кг?


07 вересня

Тема уроку: Біологія як наука. Рівні організації біологічних систем

1. Біологія - система наук, що вивчає життя в усіх його проявах і на всіх рівнях організації живого.
2. Предметом біології є всі живі організми та прояви їх життєдіяльності.
3. Основні методи біології.
4. Рівні організації живого. Переглянути відеоурок

Домашнє завдання: 
1. опрацювати матеріал параграфа 1; 
2. виписати в зошит, які є методи вивчення біології;
3. виписати в зошит усі рівні організації живого


ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я

30 вересня

Тема уроку: Харчування і здоровя

16 вересня

Тема уроку: Збереження і зміцнення фізичної складової здоровя

02 вересня

Тема уроку: Сучасне уявлення про здоровя


8 клас

БІОЛОГІЯ

04 лютого

Тема уроку: Будова і функції сечовидільної системи

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати матеріал параграфів 24-25

28 січня

Тема уроку: Будова і функції кровоносних судин. Рух крові

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати матеріал параграфа 22
3. В зошиті виконати завдання 1-10 стор.116 підручника

21 січня

Тема уроку: Серце: будова та функції

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати матеріал параграфів 20-21
3. Виконати лабораторне дослідження на стор.103 підручника


24 грудня - 14 січня

Тема уроку: Кров, її склад та функції

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати матеріал параграфів 17-19
3. Виконати лабораторну роботу на стор.96 підручника 


17 грудня

Тема уроку: Контрольна робота


03 грудня- 10 грудня

Тема уроку: Система органів дихання

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати матеріал параграфів 13-14
3. Виконати інтерактивні вправи1, вправа 2

26 листопада

Тема уроку: Процес травлення

1. Опрацювати матеріал параграфів 8-12.
2. Виконати дослідницький практикум "Дія ферментів слини на крохмаль". Для цього:
  • переглянути відеоурок
  • в зошиті дати відповідь на питання: 1. де розпочинається процес розщеплення вуглеводів? 2. під дією якого фермента це відбувається?
3. В зошиті виконати завдання 1-10 на стор.62 підручника.


12 - 19 листопада

Тема уроку: Система органів травлення

1. Переглянути відеоуроки "Система травлення" (частина 1, частина 2, частина 3).
2. Опрацювати матеріал параграфів 8-12.
3. В зошиті виконати лабораторне дослідження "Зовнішня будова зубів".


05 листопада

Тема уроку: Обмін речовин і перетворення енергії в організмі людини

1. Переглянути відеоурок.
2. Опрацювати матеріал параграфів 5-7.
3. Виконати дослідницький практикум "Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла"


15 жовтня

Тема уроку: Функції та будова скелетних м'язів

    До опорно-рухової системи людини належить на лише скелет людини, але й м’язи, які мають властивість збуджуватися і скорочуватися і в результаті виконують основну функцію – рухову.

 
 Завдання:
1. Переглянути відеоуроки "Будова і робота м'язів" та "Групи м'язів тіла людини".
2. Опрацювати матеріал параграфів 31-32.
3. Виконати завдання лабораторного дослідження "Розвиток утоми під час статичного і динамічного навантаження" на стор. 158-159 підручника.
4. Дати відповіді на запитання вкінці презентації.
 

1 - 8 жовтня

Тема уроку: Будова скелета людини

Скелет - це сукупність кісток, з''єднаних між собою. У скелеті людини розрізняють три відділи: скелет голови (череп), скелет тулуба, скелет кінцівок. Скелет - це пасивний орган руху, до нього кріпляться м'язи.

Функції скелета:
- опорна (становить структурну основу тіла)
- захисна (механічний захист внутрішніх органів)
- кровотворна (червоний кістковий мозок є органом кровотворення)
- запасаюча (мінерали, що містяться в кістках, беруть участь в обміні речовин)

Завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфів 28-30
2. Переглянути відеоурок
3. Заповнити таблицю


ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я

01 лютого

Тема уроку: Особливості дії тютюнового диму, алкоголю та наркотиків на розвиток підлітка

1. Опрацювати матеріал параграфа 18
2. Переглянути відеофільм
2. В зошиті виконати вправу 9 на стор.96 підручника

18 січня

Тема уроку: Соціальні аспекти статевого дозрівання

1. Опрацювати матеріал параграфа 17.
2. Ознайомитися з конспектом
3. Скласти пам'ятку "Принципи рівноправного спілкування хлопців і дівчат"

21 грудня

Тема уроку: Контрольна робота

7 грудня

Тема уроку: Уміння вчитися

1. Опрацювати матеріал параграфів 15,16.
2. Переглянути відео "Учись учитися".
3. Виконати вправу 8 на стор. 86 підручника.


23 листопада

Тема уроку: Становленя особистості 

1. Опрацювати матеріал параграфів 12,13.
2. Виконати вправу 6 на стор.68 підручника.

09 листопада

Тема уроку: Безпека харчування

Ефективне і повноцінне перетравлення їжі лежить в основі здоров'я та нормального обміну речовин. Для кожної людини існує оптимальний набір продуктів, обумовлений генетичними і фізіологічними особливостями. 
Основні принципи дієтотерапії:
  • Забезпечення потреб хворого у харчових речовинах і енергії.
  • Забезпечення відповідності їжі, що споживається, можливостям хворого організму її засвоювати на всіх етапах асиміляції.
  • Врахування місцевого і загального впливу їжі на організм.
  • Використання у харчуванні методів щадіння, тренування і розвантаження.
  • Індивідуалізація харчування.
Правила раціонального харчування:
  • Збалансованість
  • Помірність
  • Різноманітність
  • Режим харчування
Якщо хочеш бути здоровим, слід дотримуватися таких правил:
  • Вживати різноманітну їжу;
  • Дотримуватися санітарно-гігієнічних правил готування їжі і збереження харчових продуктів;
  • Приймати їжу регулярно;
  • Враховуються національні, кліматичні і сезонні особливості;
  • Враховуються вікові особливості людини;
  • Зберігається нормальна вага тіла.
Практичне завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфі 9-11.
2. Скласти алгоритм дій в разі надання першої домедичної допомоги потерпілому при харчовому отруєнні.

12 жовтня

Тема уроку: Оздоровчі системи

Оздоровчі системи - комплекс усвідомлених доцільних дій, що спрямовані на збереження, зміцнення та відновлення здоров'я. Особливо цінним є загартування в дитячі та юнацькі роки. Адже чим раніше застосовувати природні загартовуючі фактори, тим стійкішим стає організм до дії несприятливих умов довкілля.




Основна складова оздоровчих систем - це безпечне харчування. 
Їжа приносить користь організму (містить білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини), а неякісна їжа може призвести до хвороб. Правила раціонального харчування:
- збалансованість;
- помірність;
- різноманітність;
- режим харчування.

Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфів 7-8 теми "Фізична складова здоров'я".
2. Виписати складові оздоровчих систем.
3. Скласти алгоритм дій в разі надання першої домедичної допомоги потерпілому при харчовому отруєнні.

28 вересня

Тема уроку: Здоров'я людини

Надзвичайні ситуації - це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а іноді загибелі людей та знищення матеріальних цінностей. Існує три групи НС: 
- природного характеру (небезпечні екологічні явища)
- техногенного характеру (транспортні аварії)
- екологічного характеру (зсуви грунту, обвали і т.д.)
Евакуація є одним зі способів захисту населення під час НС. Евакуація - це організоване вивезення населення з міст у зазделегідь підготовлені прилеглі безпечні місця з метою його розосередження. евакуацію проводять у найкоротші терміни, поєднуючи перевезення на різних видах транспорту з пішою евакуацією.

Практичне завдання:
1. Опрацювати матеріал параграфів 3-6
2. Виконати вправи 3-4 на ст.33-34 підручника.

7 клас

БІОЛОГІЯ

28 квітня - 19 травня

Тема уроків: Організми і середовище існування

1. Опрацювати матеріал параграфів 51-54
2. Виконати інтерактивні вправи "Екологічні фактори", "Екологічні чинники"
3. Переглянути відео "Структура екосистеми", звернути увагу на побудову ланцюгів живлення


4. Виконати інтерактивну вправу "Тварини Червоної книги України"

31 березня - 14 квітня

Тема уроків: Поведінка тварин

1. Прослухати відеоурок "Поведінка тварин"
2. Опрацювати матеріал параграфів 42-48
3. Виконати інтерактивні вправи "Форми поведінки тварин", "Поведінка тварин"
4. Прослухати відеоурок "Комунікація тварин"
5. Доповнити знання матеріалом параграфів 49-50
6. Пройти он-лайн тестування "Поведінка тварин", перейшовши за посиланням   https://vseosvita.ua/go. Код доступу jsn089
7. Виконати контрольну роботу (І варіант)

ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я

07 квітня - 19 травня

Тема уроків: Соціальна складова здоров'я

1. Опрацювати матеріал параграфів 23-30
2. Переглянути відеоролик "Як ваш телефон змінює вас" і записати для себе поради-висновки у зошиті
3. Виконати творче завдання - створити рекламу здорового способу життя
4. Виконати контрольну роботу  (І варіант)

10 березня

Тема уроку: Соціальні чинники здоров'я. Соціальна безпека населеного пункту

Існують соціальні чинники, які впливають на соціальне здоров'я підлітка. До них належать:
- оточення підлітка (сім'я, друзі, клас, школа);
- література, яку він читає;
- телепередачі, які він дивиться:
- музика, яку він слухає;
- комп'ютерні ігри та багато іншого.
Але слід пам'ятати, що підліток сам є активним учасником процесу свого соціального розвитку й може впливати на своє соціальне здоров'я, приймаючи те чи інше рішення в конкретній життєвій ситуації.
Одним з важливих соціальних чинників здоров'я підлітка є соціальна рівність та соціальна справедливість у соціальному середовищі.
Завдання: звернути увагу на таблицю "Вплив соціального середовища населеного пункту на людей" на стор.87.
Держава захищає права дітей, турбується про їхній безпечний розвиток і здоров'я.
Завдання: звернути увагу, які саме права гарантовані дитині державою (стор.89).
Домашнє завдання: прочитати параграф 23, намалювати рекламу здорового способу життя

Тема уроку: Розмноження та розвиток тварин

Розмноження - властивість живих організмів відтворювати собі подібних. Розрізняють статеве (статевими клітинами - гаметами) та нестатеве (частинами тіла) розмноження. Процес злиття статевих клітин називається запліднення, в результаті якого утворюється зигота, яка дає початок новому організму. Розрізняють: зовнішнє (кісткові риби, більшість земноводних, багатощетинкові черви, ракоподібні) та внутрішнє (комахи, павукоподібні, хрящові риби, плазуни, птахи, ссавці) запліднення. 
Кожен організм проходить етапи розвитку. Індивідуальний розвиток організму називається онтогенез, який триває від початку утворення зиготи аж до смерті організму. Розрізняють такі етапи онтогенезу:
- ембріональний або зародковий (від запліднення до народження або вилуплення з яйця). Зародкові шари: ектодерма, мезодерма, ентодерма;
- післязародковий (від вилупення з яйця або народження до смерті). 
Післязародковий розвиток може бути прямий (без перетворень) і непрямий (із перетвореннями). Непрямий розвиток з повним (яйце-личинка-лялечка-доросла особина імаго) і неповним перетворенням (яйце-личинка-імаго).
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, повторити тему "Процеси життєдіяльності тварин"

3 березня

Тема уроку: Нервова система. Органи чуття

Нервова система складається з нервів та нервових вузлів. Забезпечує реакції організму на дії зовнішніх факторів, координує роботу різних органів та систем організму. 
У більшості тварин нервова система трубчастого типу у якій розрізняють центральну (головний та спинний мозок) та периферичну (черепномозкові та спинномозкові нерви) нервову систему.
У головному мозку хребетних розрізняють такі відділи: довгастий, задній (міст і мозочок), середній, проміжний і передній (кінцевий).

Практична робота №6 "Порівняння будови головного мозку хребетних тварин"
1. Переглянути презентацію.
2. Заповнити таблицю.
3. Дати відповідь на питання: чи спостерігаємо удосконалення будови головного мозку в процесі еволюції хребетних тварин?
Тваринам сприймати подразнення навколишнього середовища допомагають органи чуття. Як саме? Про це у відео.

25 лютого

Тема уроку: Конфлікти  і здоров'я

Конфлікт - це ситуація загострення протиріч при взаємодії різних людей, це зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій або поглядів. Незрідка виникають конфлікти пов'язані не  з різними поглядами, а з різними цілями. Виникають і конфлікти інтересів. Міжособистісні конфлікти відносяться до найпоширеніших. Вони охоплюють практично усі сфери людського життя. Сфери міжособистісних конфліктів: шкільний колектив, сім'я, суспільство (усі соціальні сфери, установи і т.д.).
Як правило, конфлікти в людей,  які сваряться, викликають незадоволеність, почуття напруження,  ворожість, образи і багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано впливає на здоров'я.
Стадії розвитку конфліктів:
- виникнення конфліктної ситуації;
- усвідомлення конфлікту;
- протистояння;
- ескалація конфлікту;
- завершення конфлікту.
Способи розв'язання конфліктів:
- суперництво - стратегія поведінки, коли опоенти намагаються досягти свого результату, нехай навіть на шкоду людям, які їх оточують;
- співпраця - пошук такого варіанта поведінки, який враховуватиме інтереси обох сторін;
- компроміс - вибір проміщного варіанта, в якому кожна сторона щось виграє, а в чомусь поступиться;
- пристосування - відмова від власних інтересів;
- ухиляння -відхід від конфліктної ситуації без спроби її розв'язання.
Практичне завдання.
1. прочитати матеріал параграфів 21-22;
2. Описати всі способи розв'язання конфлікту за даної ситуації: Припустімо, що ви хочете брати участь в організації Новорічного вечора й бути на ньому ведучим. Ваш однокласник Назар теж цього хоче.
3. Зробити висновок (вставити пропущені слова з наведеного переліку слів: поведінки, розуміти, конфлікті. результати, досягти, поведінки, результату, стратегії): кожен варіант ...........матиме свої ......... Потрібно добре........, якого саме ........ ви хочете ......... тоді легко зробити вибір .......   ........... в ..........

Тема уроку: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. 

До захисних пристосувань, які запобігають проникненню хвороботворних мікроорганізмів усередину тіла твари, належить її покриви, які відмежовують тіло від навколишнього середовища. З особливостями будови та функцій покривів тварин можна ознайомитися за посиланням.
Лабораторне дослідження "Особливості покривів тіла тварин"
1. Подумати над запитанням: "Альпака (родичка верблюда) живе в районі екватора. Вона має густу довгу вовну. Для чого вона їй потрібна в таких кліматичних умовах?
2. Заповнити таблицю
3. Виконати графічний диктант (правильне твердження "+", не правильне - "-")

  • шкіра - це зовнішній покрив тварин
  • шкіра амфібій позбавлена залоз
  • роговими похідними шкіри птахів є наддзьобок і піддзьобок
  • тіло риб позбавлене лусок
  • у молюсків за рахунок мантії формується мушля
  • покриви кишковопорожнинних представлені кутикулою
  • хітин - органічна речовина кутикули членистоногих
  • покриви безхребетних тварин не виконують захисної функції
  • шкіра ссавців має три шари - епідерміс, дерма (власне шкіра) і підшкірна жирова клітковина
  • нігті, копита, роги ссавців не є похідними шкіри

18 лютого

Тема уроку: Опора і рух

Опорно-рухова система - це комплекс структур, який утворює каркас, надає форму організму, дає йому опору та забезпечує захист внутрішніх органів і можливість пересування у просторі.

Якими є аспекти еволюції опорно-рухововї системи тварин можна ознайомитися зі статті.
Практична робота № 5 "Порівняння будови скелетів хребетних тварин"
1. Опрацювати матеріал параграфів 33-34.
2. Порівняти скелети хребетних тварин.
3. З'ясувати, які особливості скелета птахів, у зв'язку з їх спобом життя. Назвати частини скелета птаха.
4. Визначити складові скелету ссавця, на прикладі скелету кішки.
5. Зробити висновок, що є спільного та відмінного у будові скелета хребетних тварин.
6. Виконати вправу "Вірю-не вірю":

  • усі тварини здатні до руху
  • у скелеті хребетних черепа немає
  • більшість тварин активно рухаються
  • у скелеті птахів є особлива кістка - кіль
  • черви здатні до амебоїдного руху
  • різновидом миготливого руху є біг собаки
  • головоногі молюски здатні до реактивного руху
  • плавання - це різновид м'язевого руху
  • птахи рухаються повзаючи

04 лютого

Тема уроку: Транспорт речовин у тварин. Практична робота №4 "Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин"

У процесі еволюції багатоклітинних тварин кровоносна система сформувалася на місці рудиментів первинної порожнини тіла, яка витіснена у вищих тварин вторинною порожниною. Після цього вона взяла нас себе універсальну транспортну функцію по перенесенню гормонів, поживних речовин, газів, продуктів метаболізму.
Кров - це тканина внутрішнього середовища, що складається з рідкої міжклітинної речовини - плазми та клітин крові (форменних елементів) - еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів. 
Система транспорту речовин: 1. рідина: кров, гемолімфа; 2. судини: артерії, вени, капіляри; 3. орган, що виконує роль насоса: серце, потовщені судини.
Є два типи кровоносної системи: незамкнена і замкнена.
Практична робота №4 "Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин"
1. Ознайомитися з особливостями кровоносної системи різних груп тварин.
2. Висновок зробити за таким алгоритмом:
Усі хребетні тварини мають......кровоносну систему. Основним її органом є.......Розрізняють такі судини: ......, ........, ........ Верхні камери серця називаються......., нижні - .......Риби мають .....серце та .....коло кровообігу. Усі тварини, які дихають легенями, мають .....кола кровообігу. ...... та плазуни (за виключенням .......) мають .......серце. Серце ....... та ссавців - ......... Риби, ....... та ....... не мають ...... температури тіла, а птахи та ........ - ..........
Домашнє завдання: вивчити параграф 31.

10 клас

23 листопада

Тема уроку: Обмін речовин і енергії - основа функціонування біологічних систем

Обмін речовин і енергії – або метаболізм – це сукупність хімічних і фізичних перетворень речовин і енергії, які проходять в живому організмі і забезпечують його життєдіяльність. Обмін речовин і енергії складає єдине ціле і підпорядковується універсальному закону збереженням матерії і енергії. Метаболізм забезпечує сталість постійно втрачаючи організмом речовин (вода, мінеральні сполуки), забезпечує організм енергією, необхідною для руху, секреції, виявлення ряду речовин і інших проявів життя. Обмін речовин складається із процесів асиміляції і дисиміляції.
Завдання: порівняти процеси обміну речовин і енергії.
Особливості біохімічних реакцій, що забезпечуютьл обмін речовин:
- висока організованість і впорядкованість;
- щосекунди в будь якій клітині відбувається 1-2 тисячі хімічних реакцій;
- кожна реакція відбувається за участю специфічних білків - ферментів, які розташовуються переважно на мембранах органел і в гіалоплазмі клітин у строго визначеному порядку, що забезпечує необхідну послідовність реакцій;
- завдяки ферментам швидкість однієї реакції вимірюється детитисячними долями секунди.
Метаболізм поділяють на: первинний (обмін білків, вуглеводів, жирів, ліпідів, води й мінеральних солей - властивий усім живим істотам без винятку); вторинний (хімічні реакції властиві певному типу клітин, тканиним чи органам або специфічні для окремих видів організмів; внаслідок утворюються такі біологічно активні речовини, як гормони, антибіотики, ферменти, алкалоїди, токсини та інші). 
Пригадати етапи енергетичного обміну.
Домашнє завдання: виконати завдання у зошиті, параграф 23. 

19 жовтня

Тема уроку: Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Рослини. Гриби

Біорізноманіття – це міра кількості, різнорідності і мінливості форм живих організмів. Вона включає в себе різноманіття у рамках виду, різноманіття видів та екосистем. Вивчення біорізноманіття також включає спостереження за його змінами в просторі і часі. Термін біологічне різноманіття запропонований Томасом Лавджоєм у 1980, біорізноманіття — Едвардом Осборном Вілсоном у 1986, у доповіді на першому Американському форумі з біологічного різноманіття, організованому Національною Радою Досліджень . Питаннями і проблемами оцінки, шляхів і механізмів формування та еволюції біорізноманіття займається диверсикологія.
Варто згадати, що, окрім одноклітинних еукаріотів, на планеті існують найрізноманітніші багатоклітинні еукаріотичні організми. Це, як відомо, рослини, тварини та гриби. Еволюція цих груп організмів, особливо рослин і тварин, відбувалася паралельно.
Що ж нам відомо про ці групи організмів? Пригадуємо:
Домашнє завдання: параграф 12 та 14, виконати завдання у робочому зошиті

12 жовтня

Тема уроку: Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування

Перегляд відеофільму "Прокаріоти, еукаріоти, археї".
Дати відповідь на питання "Хто такі Археї? ". До царства Археї (від грец. архейос — стародавній), відносять окреме царство одноклітинних прокаріотів. Клітини архей за своєю будовою не мають будь-яких суттєвих особливостей. Відмінності від бактерій були виявлені лише за детального вивчення біохімічного складу клітинної стінки та будови ДНК. Разюча відмінність архей від бактерій — це їх стійкість до факторів зовнішнього середовища, а також надзвичайно велика різноманітність способів живлення. Невипадково перші археї були знайдені в гарячих джерелах. Більшість архей отримують енергію завдяки хемосинтезу. Серед архей — найбільше організмів-екстремофілів, здатних жити в неможливих, з точки зору здорового глузду, умовах і живитися неймовірно непридатними як для людини речовинами, наприклад, метаном. Невипадково археї займають екологічні ніші, які недоступні іншим організмам. Археї добре почуваються у вулканічних джерелах за температури +70 °С, кислому середовищі на рівні pH 2,0, під дією високого тиску або запостійно низької температури.

Організми царства Еубактерії. Це прокаріотичні організми, у клітині яких відсутні органели, що побудовані з клітинної мембрани, а також і ядро. В їхніх клітинах, окрім власне генетичного апарату, міститься значна кількість специфічних спадкових структур плазмід (від грец. плазма — щось сформоване) — невеличких молекул ДНК, переважно замкнених у кільце. Еубактерії, зазвичай їх називають просто бактерії (від грец. бактеріон — паличка), — це одноклітинні та колоніальні істоти, причому число клітин у колонії може коливатися від двох до кількох десятків. Клітини дуже різні за формою. Коки мають сферичну форму, бацили — паличкоподібну, спірохети — спіралеподібну. Паличкоподібні й спіралеподібні бактерії зазвичай мають джгутики, що складаються лише з однієї мікрофібрили.Бактерії — надзвичайно дрібні істоти, вони у тисячі разів менші, наприклад, за інфузорію-туфельку. Підраховано, що 1 см3 річкової води містить від 5 до 100 тис. бактеріальних клітин, грамґрунту — 2-3 млрд, а один грам бактерій — це 600 млрд клітин. Бактеріальна клітина оточена твердою міцною оболонкою, утвореною зі специфічної сполуки — муреїну, яка складається з амінокислот і дисахаридів. Клітинна стінка зовні оточена слизовою капсулою,яка надійно захищає тіло бактерії від зовнішніх впливів.

 05 жовтня

Тема уроку: Віруси, пріони та віроїди

Ознайомитися з вірусами, як особливими неклітинними формами життя.
Одним з видатних наукових досягнень XX століття в галузі біології й медицини стало відкриття 1982 року американським молекулярним біологом, професором Стенлі Прузинером нового типу інфекційних агентів — пріонів. За дослідження пріонів 1997 року американський лікар Стенлі Прузинер одержав Нобелівську премію. Це відкриття ознаменувало початок нової ери розвитку біології й медицини, оскільки було виявлено новий тип збудників інфекційних захворювань. У людини відомо чотири хвороби, які викликають пріони: куру, хвороба Крейтцфельда — Якоба, синдром Герстмана — Штрауслера— Шейнкера й смертельне сімейне безсоння. Пріонні хвороби належать до групи нейродегенеративних захворювань. Чи справді пріонні захворювання - пожирачі мозку людини?

Завдання: параграф 6-7, дати відповідь на питання "Чим відрізняються віроїди від пріонів?", виконати завдання у зошиті

 28 вересня

Тема уроку: Систематика-наука про різноманітність організмів. Сучасні критерії виду. Лабораторна робота №1 «Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу».

Знайти відповідь на запитання: "Що таке систематика?", можна тут.
З розвитком синтетичної гіпотези еволюції було розроблено біологічну концепцію виду. В її основі лежать уявлення про популяцію як одиницю еволюції та поняття про репродуктивну ізоляцію явище, коли різні види розмежовані внаслідок нездатності до парування між собою.

Завдання: перегляд відеофільму за цим посиланням; визначення критеріїв виду; виконання завдань в робочому зошиті та лабораторної роботи (ст.8,20) за допомогою параграфів 4-5.

14 вересня

Тема уроку: Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

Сталий розвиток — це сучасна концепція взаємодії суспільства і природи з узгодження між економічним та соціальним розвитком суспільства й збереженням довкілля. При цьому має місце такий розвиток суспільства, за якого задоволення потреб сучасних поколінь не має ставити під загрозу можливості майбутніх поколінь задовольняти свої потреби. Сталий розвиток — це насамперед економічне зростання, за якого ефективно розв’язуються найважливіші проблеми життєзабезпечення суспільства без виснаження, деградації та забруднення довкілля.
ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. У Стокгольмі відбулася перша Всесвітня конференція ООН (1972 р.) з навколишнього середовища, на якій проголошено основні принципи подолання глобальних екологічних проблем. Це стало початком створення таких міжнародних природоохоронно-екологічних організацій і програм, як «Програма ООН з навколишнього середовища» (ЮНЕП) і «Людина і біосфера» (МАБ). У 1982 р. Генеральна Асамблея ООН ухвалила Всесвітню хартію охорони природи. Друга Всесвітня конференція ООН з навколишнього середовища і розвитку відбулась у Ріо-де-Жанейро в 1992 р. На ній було прийнято «Порядок дня на ХХІ століття» — план людства щодо досягнення стійкого розвитку. «Декларація Землі» була прийнята тільки у 2000 р., на 55-й сесії Генеральної Асамблеї ООН. Вона заснована на таких головних принципах:
■ повага й турбота про живі угруповання;
■ екологічна доцільність;
■ соціальна та екологічна справедливість;
■ демократія і ненасилля.
У 2015 р. в рамках 70-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН у Нью-Йорку відбувся Саміт ООН для прийняття Порядку денного розвитку людства на період після 2015 р. Проблематика Саміту охоплювала всі аспекти соціально-економічного розвитку, конкурентоспроможності країн, екологічної та енергетичної безпеки, глобального партнерства. Конференція ООН з питань клімату 2015 р. у м. Парижі уклала міжнародну угоду щодо утримання підвищення температури не вище 1,5 °С (Паризька угода) і зменшення викидів СО2 на період від 2020 р.

  Завдання: опрацювати матеріал підручника (параграф 1-3); виконати завдання в робочому зошиті (ст.6-7).

Немає коментарів:

Дописати коментар