Учися правильно спостерігати
- Осмисли мету спостереження.
- Уточни предмет спостереження.
- Розроби план спостереження.
- Визнач форму запису явищ, які спостерігаються (у процесі спостереження або відразу після його закінчення).
- Спостереження повтори 2-3 рази з метою підвищення його об’єктивності.
- Під час опису явищ, які спостерігаються, зверни увагу на те, як вони відбуваються в часі та за яких умов.
- Пам’ятай, що мета опису явищ – виявити найбільш точні та повні їх ознаки.
- Під час опису результатів спостережень зверни увагу на те, що суттєво нового було виявлено і що загального з раніше відомим.
- Одержані результати оформи у вигляді письмового звіту або малюнків та схем, тобто графічно.
План проведення експерименту та спостереження
Експеримент – навчальний дослід, спроба щось зробити,
розпочати.
І. Сформулюй мету
проведення експерименту (спостереження).
- Зроби припущення про можливі результати, сформулюй результати.
- З’ясуй зв’язок об’єкта, обраного для спостереження з іншими об’єктами, які вже вивчалися.
ІІ. Сплануй
проведення експерименту (спостереження).
- З’ясуй, які умови, матеріали необхідні для цього.
- Склади подумки схему його проведення.
- Вибери найбільш оптимальний спосіб фіксування результатів.
ІІІ. Проведи
експеримент (спостереження).
- Послідовно здійснюй усі етапи експерименту.
- Проведи необхідні вимірювання, замалювання, запиши результати.
- Перевір точність одержаних результатів.
ІУ. Оброби
одержані результати.
- Порівняй одержані результати з висунутою раніше гіпотезою.
- Сформулюй висновок.
- Поясни, що показує даний експеримент, пов’яжи це з явищами, теоріями, законами, які вивчаються.
Учися робити порівняння
Порівнювати – поставити поряд, встановити подібності та
відмінності. Порядок порівняння:
- Знайди відповідь на запитання: хто
такий? Що таке?
- Порівняй визначення двох предметів
або явищ. Знайди основну подібність.
- Виділи суттєві ознаки кожного
предмета.
- Порівняй обидва або кілька предметів
за одними і тими самими виділеними ознаками.
- З’ясуй усі ознаки подібності та
відмінності об’єктів.
- Знайди і поясни причини подібності та відмінності.
Учися робити аналіз
Аналіз – процедура розумового та реального розчленування предмета (явища,
процесу), а також виділення окремих частин, ознак, властивостей. Порядок
аналізу:
- Подумки розчленуй об’єкт, предмет, явище на окремі складові частини, які мають функціональне значення.
- Спробуй виявити у виділених блоках характерні особливості, деталі предмета, який вивчається.
- Подумай про причини такого поділу на блоки.
Учися робити узагальнення
Узагальнення – процес міркування, який приводять до
знаходження загального в заданих предметах та явищах. Порядок узагальнення:
- З’ясуй найважливіші моменти у фактах або явищах, які розглядаються.
- Визнач їх подібність.
- Встанови зв’язок між ними.
- Сформулюй загальний висновок.
Учися складати тези
Теза – положення, яке коротко висловлює яку-небудь ідею, а також одну з думок
лекції, доповіді, твору.
- Ознайомся зі змістом матеріалу, зверни увагу на шрифтові виділення, ця підказка допоможе тобі в роботі.
- Розбий текст на змістові блоки (за допомогою плану).
- Визнач головну думку кожної частини (можна підкреслити).
- Осмисли суть виділеного, сформулюй своїми словами або знайди подібне формулювання в тексті.
- Тези пронумеруй – це дасть змогу зберегти логіку авторських міркувань.
- Відділяй одну тезу від іншої – це полегшить роботу.
Учися правильно висловлювати свої думки
- Щоб навчитися грамотно говорити, потрібно навчитися читати і слухати.
- Читаючи, не тільки заглиблюйся в усть написаного, а й намагайся побачити, почути, зрозуміти та запам’ятати художні особливості мови, мовні звороти.
- Нагромадженню активного запасу слів допоможе спеціальна робота: заведи словник для запису нових слів, тренуй себе в їх запам’ятовуванні та вимові. Підбирай до слів антоніми та синоніми, вивчай слова, які використовуються в переносному значенні.
- намагайся не тільки зрозуміти зміст мови оратора, а й запам’ятай прийоми її побудови.
- Слідкуй за тим, щоб у розповіді не зустрічалися слова-паразити, не допускай непотрібних поворотів – це збіднює мову. Слідкуй за побудовою речень, уникай особливо складних конструкцій.
- Щодня читай вголос по 15-20 хвилин, заглиблюйся в зміст тексту, визнач, де потрібно зробити наголос, паузу, який відтінок надати мові.
Як складати конспект
Конспект – короткий запис змісту. Основні вимоги до написання конспекту:
систематичність та лаконічність викладу матеріалу, стислість, переконливість та
доказовість.
Етапи конспектування:
- Прочитай текст, відзнач у ньому нові
слова, незрозумілі місця, імена, дати, склади перелік основних думок, що
містяться в тексті, склади простий план.
- З’ясуй у словнику значення нових
незрозумілих слів, випиши їх у зошит.
- Повторне читання поєднуй із записом
основних думок автора та ілюстрацій. Записи вели своїми словами, не
переписуй текст статті. Записи намагайся робити стисло, користуйся
правилами запису тексту.
- Прочитай конспект ще раз, доопрацюй його.
Види конспектів:
- План-конспект – це переказ
прочитаного або почутого, викладений у формі плану. Стислий, простий,
швидко складається та запам’ятовується; навчає визначати головне, чітко та
лаконічно викладати думку, дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі
його вивчення. Усе це робить конспект незамінним, якщо необхідно швидко
підготуватись до доповіді, виступу, проте працювати з ним через деякий час
важко, оскільки зміст матеріалу погано відновлюється в пам’яті.
- Текстувальний (цитатний) конспект –
конспект, створений з уривків оригіналу – цитат. Побудований з промови
автора, з вкладених ним фактів. Використовується для роботи з
першоджерелами. Проте конспект не сприяє активній розумовій роботі, а
слугує, як правило, тільки ілюстрацією до теми, яка вивчається.
- Вільний конспект – це поєднання
виписок, цитат, тез. Потребує серйозних зусиль під час складання, найвищою
мірою сприяє засвоєнню матеріалу. Вимагає вміння активного використання
всіх типів записів: планів, тез, виписок.
- Тематичний конспект – це конспект відповіді на поставлені запитання або конспект навчального матеріалу теми. Може бути оглядовим і хронологічним, учить аналізувати різні точки зору на одну і ту саму проблему. Активізує наявні знання та особистий досвід, використовується в процесі роботи над доповіддю, рефератом.
Як підготувати реферат
Реферат – це короткий виклад змісту книжки, статті.
- Підбери літературу з теми, яку
вивчаєш, ознайомся з її змістом.
- Користуючись закладкою, відзнач
найбільш суттєві місця або зроби виписки.
- Склади план реферату.
- Використовуючи рекомендації щодо
складання тематичного конспекту та складеного плану, напиши реферат, у
кінці якого обов’язково вислови своє ставлення до теми та її змісту.
- Прочитай текст та відредагуй його.
- Правильно оформи реферат (на титульній сторінці вкажи тему реферату, відомості про себе, текст пиши з одного боку аркуша, почни з плану, не забудь залишити широкі поля, не користуйся скороченнями, у кінці реферату наведи список використаної літератури (вкажи автора книжки, її назву, видавництво, рік видання), залиш два чисті аркуші для написання рецензії).
Правила запам’ятовування:
- Зосередься, залиш сторонні думки,
налаштуйся на запам’ятовування.
- Намагайся зрозуміти головний зміст
матеріалу, що викладається, у протилежному випадку працюватиме механічна
пам’ять, яка є менш продуктивною, ніж логічна.
- Приділи особливу увагу структурі
матеріалу. З’ясуй, чим зумовлена така послідовність його викладу.
- Відділи основний матеріал від
ілюстративного, який запам’ятовувати не потрібно.
- Промов кілька разів нові слова, дати.
- Промов уголос формулювання висновків,
законів.
- Відтвори весь матеріал за планом.
Немає коментарів:
Дописати коментар