Сторінки

Навчальні матеріали

Урок-лабораторне дослідження з використанням ІКТ у 8 класі з теми "Найпростіші"

Тема уроку: Загальна характеристика найпростіших. Різноманітність прісноводних найпростіших – мешканців прісних водойм. Лабораторна робота №2 «Спостереження за будовою та процесами життєдіяльності найпростіших».
Освітні цілі: дати поняття про одноклітинні тварини; показати особливості організації клітин одноклітинного організму та прояви життєдіяльності; продовжувати формувати поняття про клітинну будову організмів; конкретизувати систематичні поняття – тип, клас, вид; формувати практичні вміння і навички учнів.
Основні поняття: підцарство Одноклітинні, типи Саркомастігофори, Споровики, Інфузорії, класи Саркодові, Джгутикові, Кокцидії, Війчасті інфузорії.
Обладнання: таблиці «Одноклітинні», «Будова тваринної клітини»; комп’ютери; Інтернет; CD-диск “Открытая биология. 2.6» (компанія «Физикон»); мультимедійний проектор; мультимедійна презентація Power Point вчителя; мультимедійна презентація Power Point учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь та навичок.
Форма уроку: урок-лабораторне дослідження у віртуальній лабораторії.

найпростіші from natalibio
Презентація вчителя до уроку

презентація вчителя from natalibio
Учнівська презентація

презентація учнів from natalibio
Фотозвіт уроку представлений у фотоальбомі 

 

Урок-подорож у 8 класі з теми "Плазуни"

Тема уроку: Різноманітність плазунів. Значення їх у природі та житті людини. Охорона плазунів.
Освітні цілі: розширити знання учнів про представників класу Плазуни; показати різноманітність, особливості будови та процесів життєдіяльності, пристосованість до середовища існування плазунів; з’ясувати їх значення у природі та житті людини; розвивати допитливість, вміння працювати з додатковими джерелами інформації, логічно мислити, аналітично сприймати матеріал; проводити природоохоронне виховання, виховання інтересу до предмета.
Обладнання: таблиці, книги, ілюстрації, картки, комп’ютерне забезпечення, мультимедійні презентації вчителя та учнів, відеофрагменти, конверти з пазлами-малюнками.
Методи: практичні, словесні, наочні, інтерактивні.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку.
 


плазуни from natalibio
Відеофільм про плазунів можна переглянути тут https://www.youtube.com/watch?v=kh9A9wZ6j9c&feature=youtu.be

Урок-подорож з використанням ІКТ у 8 класі з теми "Різноманітність кісткових риб"

Тема уроку: Різноманітність кісткових риб.
Мета уроку:  розглянути різноманітність класу Кісткові риби, дати характеристику основним надрядам і рядам кісткових риб, показати різноманітність риб у зв’язку з пристосуванням до середовища існування; формувати вміння здобувати інформацію, виділяти в ній головне, узагальнювати, логічно мислити, розвивати увагу та уяву учнів; виховувати екологічне мислення, любов до природи, інтерес до вивчення біорозмаїття планети; формувати в учнів компетентності саморозвитку та самоосвіти, інформаційну, комунікативну та ін..
Обладнання: підручники,  мультимедійна презентація учителя, мультимедійні презентації учнів, комп’ютерне забезпечення, відеофрагмент «Латимерія», жетони-рибки для оцінювання учнів.
Основні поняття: прохідні риби, надряд Кистепері, надряд Дводишні, надряд Променевопері, Ряди Оселедце-, Лососе-, Коропо-, Окуне-, Осетроподібні.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-подорож з комп’ютерною підтримкою.





 

Урок з використанням ІКТ у 7 класі з теми "Будова та життєдіяльність рослин"


Тема уроку: Внутрішня будова листка. Фотосинтез, дихання, транспірація. Лабораторна робота №8 «Внутрішня будова листка в зв’язку з його функціями».
Освітні цілі: вивчити внутрішню будову листка з метою розуміння і порівняння процесів дихання і фотосинтезу, їх основних етапів; випаровування води – транспірацію.
Обладнання: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова листка», «Внутрішня будова листка», кімнатні рослини, мультимедійна презентація, мультимедійна дошка, CD- диск «Уроки біології» (відеофрагменти «Внутрішня будова листка» (http://www.youtube.com/watch?v=-gNxnGL71j8  або http://www.youtube.com/watch?v=H40b0OJVpvo ), «Фотосинтез» (http://www.youtube.com/watch?v=t4k0YUl_CjY ), «Транспірація» (http://www.youtube.com/watch?v=7B03OzVZnM4 ).
Основні поняття: хлоропласт, фотосинтез, вода, вуглекислий газ, кисень, крохмаль, дихання, транспірація, газообмін, продих, тканини.
Концепція уроку (мотивація): сформувати поняття фотосинтезу, дихання і транспірації рослин; розглянути суть цих процесів, порівнюючи їх; показати, як внутрішня будова листка відповідає виконуваним функціям.
Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань. ( Бесіда, слайд 2 ).
- Що таке листок? З яких частин він складається?
- Чим пояснюється велика різноманітність листків?
- Яке біологічне значення листкової мозаїки?
- Що таке газообмін і транспірація?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.(Слайд 3).
         В мене вдома – скрізь вазони:
         На столі, на підвіконні,
         На серванті, на стіні.
         Поясніть тепер мені,
         Чи повітрю це не шкодить,
         Бо ж відомо, що виходить
         Під час дихання весь час
         З листя вуглекислий газ.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Слайди 4-9).
1. Внутрішня будова листкової пластинки. (Розповідь вчителя з демонстрацією таблиці і слайду 5).
- Покриви листка:
·        шкірка – захист від ушкоджень і висихання;
·        продихи – регуляція швидкості газообміну і випаровування води;
·        гутація – виділення листками рослин через водяні продихи (гідатори) краплинок рідини під впливом кореневого тиску.
 
-                                   Основна частина листка (фотосинтезуюча)
                                                                                       
 
                                    Стовпчасті клітини                Губчасті клітини
2. Основні функції листка (слайди 6-9):
- Транспірація, її види. (Розповідь вчителя, перегляд відеофрагменту «Транспірація»).
- Дихання. (Самостійна робота учнів, складання діаграми).
- Фотосинтез, його роль у житті рослин і значення для життя на Землі. (Розповідь з елементами бесіди, демонстрація відеофрагменту «Фотосинтез», складання діаграми).
а) фази фотосинтезу – світлова (фотоліз води, вивільнення енергії), темнова (утворення глюкози, витрачання енергії).
ІУ. Закріплення знань учнів.(Слайди 10-12).
1.     Виконання завдань. (Робота з німими малюнками).
2.     Перегляд відеофрагменту «Внутрішня будова листка».
3.     Виконання лабораторної роботи №8 «Внутрішня будова листка в зв’язку з його функціями».
У. Домашнє завдання. (Слайд 13).
1. Вивчити матеріал відповідного параграфа.
2. Виконати завдання у робочому зошиті.


Нетрадиційний урок-мандрівка у 6 класі з теми "Покритонасінні"

 
Тема уроку: НАРОДНА МЕДИЦИНА НАРОДИЛАСЯ В СЕРЦІ НАРОДУ, ДО НАРОДУ ВОНА Й МАЄ БУТИ ПОВЕРНУТА.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями народної медицини, вказати на її валеологічні основи, формувати повагу до народних зцілителів, фітотерапевтів, виховувати любов до природи.
Обладнання: гербарії лікарських рослин, таблиці, на яких зображено лікарські рослини, малюнки рослин, коробки із лікарською сировиною, виставки відповідної літератури, на дошці вислів Л.Павленка: «Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута», квітка «Вічного здоровя», музичний супровід, мультимедійна презентація https://drive.google.com/file/d/0B8JpaZpz4wvfUjBwTU5KajZkSkU/edit?usp=sharing.
Хід уроку:
(Учні поділені на 6 груп: «Зелена аптека на подвір’ї», «Зелена аптека узлісся, лісу», «Зелена аптека лук і полів», «Зелена аптека городу», «Зелена аптека на підвіконні», «І бур’яни лікують». )
Вчитель: В житті українського народу останнім часом відбувається багато подій, які значно змінюють наші погляди на прожиті роки, допомагають краще збагнути процес оновлення. До таких подій можна віднести і відродження забутого скарбу  нашої землі – народної медицини чи як по-іншому ще говорять, лікування за допомогою лікарських рослин. Що ж це за рослини? Так, лікарськими називають рослини, що містять речовини, які мають властивості запобігати хворобі або виліковувати її. Знову стежина народної мудрості веде нас до природи, до отих квітів, травинок, що в людині оживають здоровям. І справедливими є слова лікаря фітотерапевта Леоніда Павленка, який сказав, що «Народна медицина народилася в серці народу, до народу вона й має бути повернута.» Людський організм – це частинка природи як і трави, що ростуть на землі. І саме трави допомагають хворій людині бути здоровою, а здоровій – ще більше зміцнювати  свій організм. А чи хочете ви, діти, бути здоровими? А що значить для вас бути здоровими? Зрозуміло. Тому, я вам сьогодні пропоную здійснити мандрівку у пошуках квітки вічного здоров”я. Дорога наша буде довгою і нелегкою і, щоб віднайти чарівну квітку якнайшвидше, ви повинні мені весь час допомагати своїми розповідями, які підготували до уроку заздалегідь, а я за це кожній групі буду давати пелюстку зачарованої квітки. Домовились? Отож, вирушаймо у подорож.
            Існує така легенда: «Коли Бог вигнав за гріх Адама і Єву із раю, то сказав: «Якщо ви такі неслухняні і розумніші за мене, самі й лікуйтеся від недуг». І розсипав над Землею насіння різних цілющих трав. Найбільше попало цього насіння на українську родючу землю.» Тому українці здавна були добрими травниками. Майже в кожному селі хтось із травників займався лікуванням травами, зіллям. Вони знали понад 350 видів рослин, що мали лікувальні властивості. Був звичай починати збирати трави 10 травня (день Семена, Зілота), коли вони зацвітали і продовжували збирати протягом червня і особливо на Івана Купала. Травники говорили, що на Івана пахощі квітів і трав найпянкіші, зілля найпомічніше. Тому народ і оспівував ці рослини в піснях, легендах, віршах, коломийках.
            У рідному краї і серце співає…
            І кожна травинка і кожна билинка
            Вигадують мрії на теплих вітрах,
            Під вітрами мальви, в саду материнка
            Оспівані щедро в піснях.
Є рослини, які народ особливо шанує і вони є обов”язкові біля хати дбайливої господині.
            Хата моя, біла хата,
            Рідна моя сторона!
            Пахне любисток і мята,
            Мальви цвітуть край вікна.           
Це мята, нагідки, румянок, любисток, рута пахуча, мальви. І нехай колись в спогадах про рідний дім, далеку пору дитинства у вашій пам”яті  і спливуть пахощі м”яти, цвіт любистку, розпростерті стебельця споришу біля батьківського порогу, яскравіші за вогонь нагідки під вікном рідної оселі.
(Звучить мелодія пісні «Смерекова хата».)
Учні (за першим столом «Зелена аптека на подвірї») розповідають про мяту, деревій, любисток, подорожник, нагідки, зачитують короткі легенди, вірші, особливості лікувальних властивостей, ілюструють їх.
Вчитель: А стежка веде нас далі від батьківської хати на узлісся і в ліс.
Учні (за столом «Зелена аптека узлісся, лісу») розповідають про суниці, шипшину, березу, дуб, липу, звіробій, терен.
Вчитель: І ось стежина нас вивела на луки та поля.
Учні (третьої групи «Зелена аптека лук та полів») розповідають про полин, чебрець, волошки, дивясил, маки.
Вчитель: Через луки та поля прийшли ми з вами на наші городи, на яких теж виявляється є багато лікарських рослин.
Учні (групи «Зелена аптека городу») розповідають про лікувальні властивості культурних рослин.
Вчитель: А якщо хтось занедужав сильно і не може вийти з дому, то йому допоможуть ті рослини, які ростуть на підвіконні. Чи не так?
Учні (групи «Зелена аптека на підвіконні») розповідають про алое, аспарагус, та інші рослини.
Вчитель: Всі ми знаємо якої шкоди завдають нашим городам буряни, вони наші злі вороги з якими ми весь час ведемо боротьбу. Нищимо їх, вириваємо, не розуміючи того, що і вони теж є рослинами і можуть нам бути у потребі.
Учні  (шостої групи «І бур”яни лікують» ) розповідають про кропиву, грицики, череду, лопух.
Вчитель: Молодці, дітки. Чи всі групи отримали пелюстку? Дуже добре. Пелюстки квітки ми знайшли, але квітка наша залишається ще неживою, а щоб вона розцвіла і додавала вам сил та здоровя, то у цьому допоможуть ваші знання, які ви отримали на уроці. Але я вас попереджала, що дорога терниста, довга та нелегка, тому один учень від групи повинен пройти через кабінет самодопомоги. Тобто: у мене на столі є дуже багато коробок з лікарською сировиною. Я називаю симптоми умовної хвороби, а учень знаходить ліки для себе. Зрозуміли? Ви ж усі записуєте в зошити хворобу і ліки від неї.
(Після цього збирається уся квітка.)
Вчитель: Подивіться, діти, як ожила наша квітка.  Скільки здоровя та радості вона зможе нам принести! І щоб вона не втратила цілющої сили залежить лише від вас. Все життя памятайте слова зцілительки з Делятина Івано-Франківської області: «Щоб перемогти зло, пам”ятайте  тільки радості, а прикрощі вчіться швидко забувати. Відкиньте всі страхи, викорініть із себе почуття заздрості – це дуже погане почуття. Запамятайте, коли ви комусь посилаєте зло, воно неодмінно повертається бумерангом і бє по вас.  Ніколи не сваріться – побачили б ви, яка чорна страшна хмара оточує вас, коли ви сваритеся, ви б її запамятали назавжди. Не плюйте на святу землю, на ній ростуть обереги вашого здоров”я  - трави. Немає хвороби, яку б вони не вилікували. Задумайтесь: 4000 рослин мають лікувальні властивості, а ми використовуємо лише приблизно 300 видів. Коли йдете по лікарські рослини, ласкаво попросіть: «Земле, дай мені, будь ласка, цю квіточку… Дерево, дозволь узяти твою гілочку…» Самі собі, людям, деревам і квітам усміхайтесь… І тільки тоді ви відчуєте вогонь спілкування з Богом, а відчувши його, завжди будете прагнути цього вогню незміреного ні з чим щастя – мати міцне здоров”я на всі літа».
Завдання додому: продовжувати збирати легенди, цікаві відомості, записи старожилів про рослини.
Використана література:
1. Яцук Г.В. Біологія і духовність. - Тернопіль, 1994.

 

Урок-практикум з використанням ІКТ у 7 класі

(6 класі)

 
Тема уроку: ПРАКТИЧНА РОБОТА №2 «ВИЗНАЧЕННЯ РОСЛИН КЛАСУ ДВОДОЛЬНІ». (ПОНЯТТЯ ПРО КЛАСИФІКАЦІЮ РОСЛИН (6 клас))
Освітні цілі: поглибити знання про осно­ви систематики рослин; удоско­налювати навички визначення рослин з допомогою визначаль­них карток, ознайомитися з ро­ботою інтерактивних атласів-визначників; закріпити вміння складати морфологічний опис рослин; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; виховува­ти дбайливе ставлення до навко­лишнього середовища.
Обладнання: комплекс комп'ютер + телевізор, інтерактивний визначник рос­лин (особиста сторінка Андрія Козленка), гербарні екземпляри й фотографії рослин Львівської об­ласті, Інтернет-ресурси, мультимедійна презентація вчителя https://drive.google.com/file/d/0B8JpaZpz4wvfZ3A1TDRmVnlPN2s/edit?usp=sharing
Тип уроку: формування практичних вмінь і навичок учнів.
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Тема нашого уроку-практикуму — «Ознайомлення з наукою систематикою. Визначення рослин класу Дводоль­ні» (слайд 1).
Є одна планета — рай
В цьому космосі холодному.
Лише на ній одній побачиш
Конвалії в траві зеленій.
І бабки тільки тут
В річку дивляться здивовано.
Бережи свою планету,
Адже іншої на світі немає!
                                                         Я. Аким
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
Наразі на нашій планеті існує 2—5 млн видів живих організмів, і, мабуть, не менше 500 млн видів вимерло в по­передні геологічні епохи. Пізнанням цього безкрайнього різноманіття ви­явів життя і займається систематика.
Сьогодні ми з вами повинні погли­бити знання про основи системати­ки рослин і тварин; удосконалюва­ти навички визначення рослин класу Дводольні з допомогою визначальних карток та інтерактивних визначників; закріпити вміння складати морфоло­гічний опис рослин (слайд 2).

Отже, систематика — це наука, яка займається описом і класифікацією організмів — як живих, так і вимер­лих (слайд 3).
Створення першої наукової класифі­кації належить шведському природо­досліднику Карлу Ліннею (1735 р.) (слайд 4). Внесок Карла Ліннея в біологічну науку:
  • спростив біологічну термінологію;
  • створив систему розподілу рослин і тварин по групах;
  • упровадив бінарну номенклатуру;
  • упровадив латинські назви;
  • створив першу систему органіч­ного світу (позитивний крок, не­зважаючи на хибні погляди вче­ного).
          Найважливішим поняттям система­тики є «таксон». Згідно з правилами ботанічної номен­клатури, основними таксономічними категоріями є: вид, рід, родина, поря­док, клас, відділ, царство (слайд 5). Наводиться конкретний приклад — систематичне положення пасльона чорного (слайд 5). Питання до класу: За якими ознаками ми відносимо цю рослину саме до цих таксономічних одиниць? (Рос­лина, має квітки та плоди, сітчас­те жилкування листя, квітку зі зро­щеними чашолистками та пелюстка­ми, плід — ягода)
        Для встановлення наукових назв рослин використовуються атласи-визначники. Вони містять зображення рослин, таблиці-ключі й коротку ха­рактеристику зображень. Усі визнач­ники мають ступеневу структуру, ко­жен ступінь містить тезу (положен­ня) та антитезу (протиположення), і завдання дослідника — визначити, яке з цих двох положень характеризує рослину, що ми вивчаємо (слайд 6).
2. Фронтальна робота з класом
Визначення рослини родини Пасльонові (з допомогою інтерактивної визначальної картки, побудованої також у програмі Power Poit) (слайди 7—11)
Порядок визначення рослини (видається на кожну парту)
Прочитайте тезу й антитезу першо­го ступеня і вирішіть, що більше від­повідає ознакам рослини, яку ви ви­значаєте.
          У кінці обраної тези або антитези сто­їть цифра нового ступеня, на який і потрібно перейти.
На новому ступені продовжуйте таке ж порівняння тези й антитези з озна­ками визначуваної рослини.
На якомусь ступені вибрана вами теза або антитеза закінчиться не цифрою, а назвою визначуваної рослини.
Назва рослини складається з двох слів. Перше слово — це родова на­зва, разом з другим воно складає на­зву виду.
(Під час розробки такої інтерактивної визначальної картки варто викорис­тати систему гіперпосилань з одно­го ступеня на інший та у зворотному напрямку, що дозволяє наочно про­демонструвати учням можливості ви­значальної картки).
ІІІ. Практична робота (робота в парах з Інтернет-ресурсами)
Учитель проводить інструктаж з пра­вил поводження з техніки без­пеки під час роботи на комп'ютері, коментує хід виконання практичної роботи (слайд 12), наголошує на тому, як правильно слід використати Інтернет-ресурси.
Кожна пара працює зі своїми об'єк­тами: використовуючи картки, ви­значає їх систематичне положення, потім складає морфологічний опис рослини за планом (слайд 13).
          Наприкінці роботи обов'язково ро­биться висновок та оформлюється звіт про виконану роботу.
ІV. Домашнє завдання
1. Повторити ознаки родин рослин кла­су Дводольні.
2. Для учнів високого рівня: спробува­ти скласти власні визначальні картки (інтерактивні або друковані).
 

 

Урок із застосуванням мультимедійних технологій у 7 класі з теми "Організми і середовище існування"

 
 
Тема уроку: Екосистема. Харчові ланцюги.
Освітні цілі: розкрити поняття «екосистема»; з’ясувати зв’язки, які існують між видами в екосистемі; навчитися складати харчові ланцюги; розвивати критичне мислення; виховувати любов до природи.
Основні поняття: біоценоз, екосистема, живлення організмів, харчові ланцюги.
Обладнання: таблиці «Екосистема лісу», «Ланцюги живлення»,  мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, електронний навчальний посібник «Уроки біології», розроблений вчителем, CD-диск «Открытая биология. 2.6.», аудіозапис звуків лісу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
 

Урок-роздум з використанням ІКТ у 9 класі

з теми "Розмноження та розвиток людини"

  
Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.
Мета: створити умови для:
ü  усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
ü  розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
ü  формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
ü  усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Обладнання: CD-диск "Уроки біології", відеофільми "Запліднення 1-2", "Життя до народження", комп'ютерне забезпечення, мультимедійна презентація .
Тип уроку: формування нових знань.
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».
Міжпредметні зв'язки: фізіологія, біологія, зоологія, інформатика.
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.
ХІД УРОКУ
Що є благо? Знання. Що є зло? Незнання.
Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.
                                                                                                                                                                   ( Сенека )


І.Мотивація начальної діяльності.

Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.

(Оголошення теми, мети і епіграфу уроку). На фоні музики:

Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький.  Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався. Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними. Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.

Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком. Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти. І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:

             - Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш,  не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.

               Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив перший крок...

             Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю.  Малюк  почувався любимим і бажаним...

Це просто казка, казка, яку розповідають батьки вже дорослим своїм дітям, коли вони просять розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?

- Хто це? Що ви хотіли б у нього запитати? /слайд 2/ (метод «Мікрофон»)

Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.




ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Презентація матеріалу 1 учнем. «Момент народження людини»

Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

/Слайд 3./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!

Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні. Нормальна запліднююча здатність сім’яної рідини забезпечується при вмісті 40-50 млн. сперматозоонів у 1 мл. Якщо в цьому об’ємі їх менше 20 млн. – запліднююча дія падає. За приблизними даними в 46 хромосомах міститься 100 000 генів.

/Слайд 4./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один. ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини. Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

(Перегляд відеофільму «Запліднення 1»)


Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці: ембріональний розвиток людини: запліднення (злиття) - яйцеклітина (23n)+сперматозоїд (23n)=зигота (46n)

Презентація матеріалу 2 учнем «День за днем...»

/Слайд 5./ 1 доба-поділ зиготи навпіл, 2-3 доба-поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.

/слайд 6/ Клітини зародка формують зародкові оболонки: хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка; амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот. На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона. Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам: ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи; ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза; мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров. Починається період формування органів.

Вчитель. Продовжуємо заповнення схеми (зигота-дробіння, зародкові оболонки)

Презентація матеріалу 3 учнем «Місяць за місяцем...»

1 місяць. /слайд 7/
2 місяць . /слайд 8/ З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г. До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до інфракласу Плацентарних ссавців. Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.

Вчитель. (продовження схеми: зародок-ворсинки хоріону+стінки матки+алантоїс, утворення плаценти, яка забезпечує дихання, живлення, виділення, захист (антитіла, плацентарний бар'єр), гормон, який зберігає плід у матці - плід)
Презентація матеріалу 4 учнем.
3 місяць. /слайд 9/ Обличчя стає схожим на людське, з'являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник. Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду 10 см, маса 45 г.
4 місяць. /слайд 10/ Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б'ється у 2 рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки, жовчний міхур.
5 місяць. /слайд 11/ Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.
6 місяць. /слайд 12/ Усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.
7 місяць. /слайд 13/ Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.
8 місяць. /слайд 14/ Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.
9 місяць. /слайд 15/ Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.

Висновок: Життя до народження –це диво, його необхідно берегти.
ІІІ. Узагальнення знань учнів.
Перегляд і обговорення відеофільму «Життя до народження».
ІV.Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання:
Вивчити матеріал §, підготувати повідомлення «Тератогенні фактори середовища», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».
 

Урок-презентація у 10 класі

Тема "Загальний план будови клітин"


 


клітина from natalibio

On-line фільм "Внутрішнє життя клітини"
 
 

Урок з основ здоров'я у 9 класі

з теми "Соціальна складова здоров'я"

 
Тема уроку: СНІД. Шляхи зараження, перебіг хвороби. Профілактичні заходи. Шкірно-венеричні захворювання та їх профілактика.
Освітні цілі: ознайомити учнів із захворюваннями статевих органів, спадковими та венеричними хворобами статевих органів; розглянути засоби профілактики даних  хвороб; продовжити вивчення основних проблем, що породжує СНІД у світових масштабах та у нашій країні; розглянути способи профілактики цієї небезпечної для життя людини хвороби; виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я; формувати валеологічну культуру поведінки.
Обладнання: матеріали папки «СНІД», «Ваше здоров’я у ваших руках», мультимедійна презентація, комп’ютерне забезпечення, Інтернет-ресурси.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Мозковий штурм  «СНІД».
2. Попередній тест «Що вам відомо про СНІД?».
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. СНІД загрожує усьому людству.  (Розповідь вчителя з елементами бесіди та демонстрацією презентації).

- Пандемія ВІЛ-інфекції – щодня інфікується 9 тис. осіб.
- СНІД як хвороба. Збудник СНІДу – ретровірус, який має надзвичайну вибіркову проникність. Вперше описаний у США в 1978р., з організму людини був виділений у 1983р.
- Шляхи зараження ВІЛ, ознаки хвороби.
- Засоби попередження СНІДу.
2. Венеричні хвороби. (Групова форма роботи, з використанням Інтернет-ресурсів. Обговорення.
Запитання для груп – Який збудник спричинює дане захворювання? Які шляхи зараження та симптоми хвороби.
1 група – сифіліс;
2 група – гонорея;
3 група – трихомоніаз;
4 група – молочниця.
3. Заключне слово вчителя. (Притча про морські зірки).
     «Якось одна людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуло величезну кількість морських черепашок і зірок. Із радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, людина відмірювала милю за милею по піску. Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю таким дивним чином, вона підійшла ближче. Коли вона наблизилась, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії. Підійшовши ще ближче до маленької фігурки, людина побачила, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилася на мить, а потім запитала: «Навіщо ти кидаєш у море морських зірок?» «Якщо я залишу їх на березі, - відповіла дівчинка, - сонце висушить їх, і вони помруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили». Людина замислилася на мить, вражена словами дівчинки, але потів, згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: «Так їх, цих зірок, тут на березі мільярди! Що ти можеш змінити?» Дівчинка на хвилину замислилась над словами людини, а потім повільно нахилилась, підняла ще одну морську зірку і кинула її у бурхливе море. Потім повернулася до людини й усміхнулася: «Можливо, ви маєте рацію, - сказала вона, - але для цієї зірочки я змінила життя.»   
      Кожна людина має право на життя і, щодня, щохвилини, ми повинні пам’ятати настанови великої Матері Терези:
Життя – це шанс. Злови його!
Життя – це краса. Милуйся нею!
Життя – це радість. Насолоджуйся нею!
Життя – це мрія. Здійсни її!
Життя – це виклик. Прийми його!
Життя – це обов’язок твій насущний. Виконай його!
Життя – це цінне багатство. Цінуй його!
Життя – це скарб. Бережи його!
Життя – це любов. Тішся нею!
Життя – це таємниця. Пізнай її!
Життя – це обіцянка. Виконай її!
Життя – це вмістилище зла. Здолай усе!
Життя – це пісня. Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба. Стань борцем!
Життя – це трагедія. Зрозумій її!
Життя – це щастя. Заслужи його!
Життя – це твоє життя. Оборони його!
ІІІ. Закріплення знань. Самостійна робота.
Для кожного запитання вибрати з переліку відповідь: (1. алкоголізм; 2. сказ; 3. грип; 4. малярія; 5. наркоманія; 6. рак легень; 7. рак печінки, шлунка; 8. скарлатина; 9. сифіліс; 10. СНІД; 11. сипний тиф; 12. туберкульоз; 13. чума; 14. енцефаліт; 15. черевний тиф).
  1. Які інфекційні хвороби викликають віруси?
  2. Які інфекційні хвороби викликають одноклітинні бактерії?
  3. Які хвороби невиліковні?
  4. При якій хворобі у людини зникає імунітет і вона легко піддається захворюванню різними інфекціями?
  5. Які хвороби передаються статевим шляхом?
  6. Яка інфекція, що передається через статевий контакт, невиліковна і призводить до смерті?
  7. віруси якої інфекційної хвороби передаються через кров матері дитині і призводять до її смерті?
  8. Назвати смертельно небезпечну хворобу, що не передається через шкіру, травну і дихальну системи.
  9. Яким небезпечним інфекційним хворобам сприяє проституція?
  10. Яким хворобам у більшій мірі піддаються курці?
  11. Які небезпечні хвороби виникають під впливом алкоголю і наркотиків?
  12. При яких хворобах пошкоджується головний мозок, порушується психіка і поведінка людини, у неї втрачається воля, працездатність і скорочується життя.
ІУ. Домашнє завдання.
Скласти памятку «Захисти життя».
 

Нетрадиційний урок-судовий процес з використанням інтерактивних технологій в 11 класі

з теми "Популяція. Екосистема. Біосфера"

 
Тема уроку: Звинувачується суспільство.
Освітні цілі: розширити і поглибити знання учнів з питань  екології навколишнього середовища, довести необхідність захисту й охорони біосфери; звернути увагу учнів на глобальні та регіональні екологічні проблеми та сучасні підходи до їх вирішення; керуючись ідеями екологічної філософії, виховувати екологічно свідому особистість, викликати в дітей глибокі міркування й відповідні поведінкові дії.
Тип уроку: нестандартний, комунікативної спрямованості.
Форма проведення: ділова гра.
Дійові особи: Головуючий Суддя, Судді, Природа (позивач), Суспільство (відповідач), Земля, Літосфера, Атмосфера, Гідросфера, Біосфера, Флора, Фауна, Медик-еколог, Адвокат Природи, Адвокат Суспільства, Секретар.
Обладнання: плакати – «Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те ж» (Л.Сенека), «Ми не отримали Землю в спадщину від батьків, ми взяли її в борг від наших дітей» (девіз організації Грінпіс), «А земля та стане пустинею через вину жителів її, через плід діянь їхніх» (Міхей, 7.13), «Природа-такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо» (І.П.Бородін); трибуна, терези.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя:  Дорогі, діти. Ми запросили вас у зал судових засідань, бути учасниками незвичайного судового процесу між природою та суспільством. Це умовний процес, він не закінчиться тим, що підсудних візьмуть під варту. І тим не менше, він реальний, так як реальними є проблеми, які привели до нього. В ролі кого кожен з нас візьме участь у цьому процесі? В ролі обвинувачуваного? Захисника? Свідка? А може підсудного? Або стороннього спостерігача, людини у залі? Це залежить від кожного особисто. Тільки пам’ятайте: зал – це світ, в якому ми живемо. А світ цей зникає. Для нас стали реальністю найсміливіші ідеї  письменників-фантастів минулих століть. Людина придумала машини-роботи, підкорила космос та найвищі вершини планети, побувала в морських глибинах, вивела тисячі сортів культурних рослин та порід домашніх тварин. І все це докази тріумфу людського розуму. Але, замість того, щоб торжествувати, людство все більше охоплює почуття тривоги. Адже чим вищі темпи науково-технічного прогресу, тим більший вплив людини на природу. І вже, по суті, ми не маємо природного середовища, а середовище, штучно створене людиною. Якщо кілька десятиліть тому найбільшою загрозою для всього живого на Землі вважалася ядерна війна, то ми живемо перед загрозою екологічної катастрофи. Адже з вини людини на планеті зникло багато озер і річок, а вода у більшості водойм, що залишились, стала непридатною для життя. У верхніх шарах атмосфери зменшується кількість озону, який захищає всі живі організми від згубної дії ультрафіолету. Діяльність людини призводить до того, що в атмосферу випадає величезна кількість отруйних речовин та радіоактивних елементів, збільшується кількість вуглекислоти, що спричинює на планеті парниковий ефект. На поверхні Землі падають кислотні дощі, зменшується шар родючого грунту. З вини людини безслідно зникають окремі види флори і фауни. Людина – одна із складових частин біосфери. Здоров’я людей є екологічним показником стану довкілля. Отже, є більше причин для тривоги, ніж для тріумфу. Хто ж винен у цьому? Спробуймо розібратись. Сьогодні на шальки терезів будуть покладені аргументи і звинувачення обох сторін судового процесу. Що з цього вийде судити вам.
Секретар: Встати, суд іде!
Головуючий суддя: Сьогодні ми слухаємо справу «Звинувачується суспільство».
Секретар: Ввести підсудних (входить Суспільство та його Адвокат, сідають за свій стіл). Даний судовий процес ведуть: Головуючий суддя …………….. Судді …………………………
Головуючий суддя: В суд поступила скарга від Природи, у якій вона звинувачує Суспільство, роль якого заклечається в знищенні земної кулі і всього живого на Землі. Сьогодні судовий процес про проблеми природокористування в Україні, в нашій місцевості та екологічні проблеми суспільства. Ми господарі нашої природи і вона для нас є «коморою сонця» з великими скарбами життя. Нехай вислів Уолта Уїтмена: 
«Подумай про час – про все, що було,
Подумай про день сьогоднішній і віки,
Що прийдуть за ним»
і буде лейтмотивом нашого судового процесу. Заслухаймо заяву Позивача.
Природа: Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. У ліс завітаю я знову
                                                                      На тиху сердечну розмову:
                                                                      Як пахне достигла суниця
                                                                      І сонцем пропалена глиця!
                                                                      Я чую зозулі кування,
                                                                       Берізок тремтливих зітхання,
                                                                       Тонкі білокорі сестриці
                                                                       Сплели свої віти в косиці.
Але чи завжди люди пам’ятають слова нашого видатного співвітчизника В.І.Вернадського, який писав: «Людина взаємодіє з природою існуючи в її лоні…У складності сучасного життя людина практично забуває, що вона сама і все людство, від якого вона не може бути відокремлена, нерозривно зв’язані з природою. Повітря, вода, грунти, флора, фауна – компоненти, що оточують людину і створюють умови для її існування.» Напевно, ні. Сьогодні настав тривожний час, коли між природою і суспільством утворилася прірва, що веде до загибелі всього живого на Землі. Я закликаю високий суд об’єктивно розібратися в цій справі і винести справедливий вирок. Звертаюсь і до Вас, хто присутній на сьогоднішньому процесі:      
                                               «В кого є душа й сумління,
                                               В кого серце є палке –
                                               Захисти, збережи усе живе!»
Головуючий: Запрошується до слова Суспільство.
Суспільство: Найвища організація життя та існування – суспільство. В давні часи, коли людина була збирачем і мисливцем, вона знаходилась в більш гармонійній єдності з навколишньою природою і її багатствами, і повністю залежала від неї. З розвитком суспільства, техніки та нових технологій люди стали сильними і навіть всемогутніми. Вони вже могли підкоряти сили природи на свою користь. За останні 100 років людство в 100 раз збільшило швидкість свого переміщення в просторі, в 1000 раз – використання енергетичних ресурсів і в 1000000 раз – військову могутність. До речі, військова справа і виробництво зброї в розвинених країнах є найжадібнішим споживачем природних ресурсів і одним із найсерйозніших забруднювачів довкілля. Нині промисловість світу виробляє в 7 раз більше товарів і видобуває в 3 рази (за масою) більше корисних копалин, ніж у 1970 році. Як казав Демокріт «Подібно до того, як буває хвороба тіла, буває також хвороба способу життя». Незважаючи на певні досягнення в галузі природоохоронної діяльності в окремих країнах (Німеччина, США, Китай, Японія) і поширення серед людей занепокоєності станом природи своїх регіонів та біосфери в цілому, у ХХІ столітті поглиблюється глобальна екологічна криза, воно характеризується надзвичайно низьким рівнем екологічної освіти й свідомості у більшості населення, подальшим нарощуванням промислових та сільськогосподарських виробничих потужностей з одночасною нещадною експлуатацією всіх видів природних ресурсів. Нова екологічна криза в історії людства є глибшою і трагічнішою, і подолати її буде надзвичайно важко.
Головуючий: По даній справі заслухаємо свідків.
Секретар: Запрошується Земля-годувальниця.
Головуючий: Свідок, попереджаю Вас, про кримінальну відповідальність за дачу неправдивих свідчень. Закликаю Вас говорити правду і тільки правду.
Земля: Для того, щоб прогодуватись, одягнутись, людина користується земними ресурсами. Земля – джерело життя. Недаремно про мене кажуть: «Праця – батько багатства, а земля – його мати». При використанні важкої техніки порушується структура ґрунтового покриву, а при неправильному обробітку – розвивається ерозія. Це явище характерне для всієї України. Наша земля надзвичайно багата. Видатний ґрунтознавець В.В.Докучаєв відзначив, що чорнозем дорожчий за вугілля, нафту, золото. Товща родючого шару перевищує 20 см. Природа затратила на його утворення 2-7 тис років, але при посиленій ерозії той самий шар може зруйнуватися за 10-30 років, а нерідко його змиває злива, здуває пилова буря, великої шкоди завдає засолення. А чи знаєте Ви, що: кожну годину на нашій планеті – 1700 акрів продуктивної землі стає пустелею, близько 2000 дітей помирає з голоду, 55 чоловік отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин, 1000 чоловік вмирає від отруєння водою, 2000 тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі, 5-6 видів тварин чи рослин зникають. Кожну хвилину - знищується  більше 51 акра тропічних лісів, використовується близько 35 тис барелів нафти, знищується 50 тонн родючого грунту через неправильне його використання, виділяється більше 12 тис тонн вуглекислого газу в атмосферу. За останні 30 років із сільськогосподарського обігу вилучено 1 млн 250 тис гектарів українських земель. А це більше, ніж загальна площа територій Закарпатської і Чернівецької областей разом узятих. Надмірні використання добрив призвели до неякісних сільськогосподарських продуктів, в результаті – різноманітні хвороби людей.
Секретар: Проходьте, будь-ласка, сідайте.
Головуючий: Прошу Адвоката Природи відповісти на таке запитання: «Чи є факти негативного впливу добрив на здоров’я людини?»
Адвокат Природи: Підвищений вміст нітратів та нітритів в харчових продуктах приводить до виникнення захворювань у людини. Для  боротьби з шкідниками людина застосовує пестициди – біля 1,4 кг на душу населення, це так звані пестициди хлорорганічного, фосфорорганічного й іншого складу. Навантаження пестицидів при вирощуванні культур на грунти стає нестерпним. Так, при вирощуванні озимої пшениці в грунт інколи вносять до 6-10 кг пестицидів, і це лише на 1 га землі, овочевих культур – 45-50, плодових – 165 кг/га. Але ж на отруєній землі не може вирости не отруєний колос, не отруєний коренеплід! І все це, врешті-решт, потрапляє в організм людини й загрожує не лише їй, а й нащадкам. До того ж, близько 500 видів шкідників вже виробили імунітет проти одного чи кількох видів отрутохімікатів, частина – до всіх без винятку. За прогнозами науковців, вже за кілька років всі основні вороги врожаю (шкідники, бур’яни, збудники захворювань) стануть несприйнятливими до хімічних засобів захисту рослин. То навіщо ж отруювати землю?
Головуючий (звертається до Адвоката суспільства): Що робить людина сьогодні, щоб припинити розвиток захворювань від мінеральних добрив?
Адвокат Суспільства: Деякі країни (США, Німеччина, Франція) майже не використовують мінеральні добрива. Аналогічні приклади є і в нас на Україні, зокрема в Полтавській області. В 1977 році в Женеві була прийнята Конвенція про заборону військового, або іншого впливу на природу. А в 1980 році в Генеральній асамблеї ООН було розглянуто питання про відповідальність держав за збереження природи для теперішніх і майбутніх поколінь.
                       Люди – исполины, люди – великаны,
                        Есть у Вас винтовки, сети и капканы,
                        Есть у Вас бесстрашье, сила есть навечно
                        И должно быть сердце, сердце человечье.
                        Люди – человеки, страны и народы,
                        Мы теперь навечно должники природы.
                        Надо с этим долгом как-то расплатиться,
                        Пусть расправит крылья раненая птица!
Секретар: Запрошується свідок Літосфера.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Літосфера: Ніхто не може бути байдужим до того, що відбувається навколо нас: змінюється поверхня землі у процесі будівництва, гірничих розробок. Але головне джерело забруднення – повернення в природу тієї маси відходів, які утворилися в процесі виробництва. Це метали та їх сполуки, отрутохімікати, радіоактивні речовини, нагромадження побутового сміття. Величезні сміттєзвалища, які негативно впливають на середовище, життя людей, на жаль, стали характерною ознакою околиць. Недаремно населення нашого міста так войовниче захищало Соснівку від розташування в його околицях, всього 4 км від центру міста, сміттєзвалища Сокальського району. Щоденно людина добуває з надр землі понад 100 млрд тонн руди, вугілля, нафти, будівельних матеріалів. Видобуток корисних копалин призводить до зміни рельєфу, утворення котловин, териконів, пустот у верхніх шарах земної кори. Яскравим прикладом є провали в містах Червонограді та Соснівці, крім того, Львівсько-Волинський вугільний басейн, в якому 19 величезних териконів і звалище породи, площею 70 га, що знаходиться на території  збагачувальної фабрики, яка розміщена лише в 2 км від Соснівки.
Секретар: Прошу сідати.
Головуючий (звертається до Адвоката Природи): Чи є факти негативного впливу териконів, звалищ та відходів, які формують «культурний» шар?
Адвокат Природи: Гірські породи, формування яких проходило тисячоліттями опинились на поверхні землі, а тому вплив на навколишнє середовище великий. Наведу декілька цифр. В США кількість побутового сміття особливо велика – біля 700 кг на кожного мешканця за рік, в екологічно більш сприятливій країні – Швеції, ця кількість в 3 рази менша. Міські мешканці нашої країни виробляють щорічно 300 кг побутового сміття. Із звалищ під час дощу вимиваються дуже небезпечні дял здоров’я людини речовини. Чи знаєте Ви, що скло перегниває 90 років, поліетиленовий мішечок – 2 роки, після вогню земля залишається мертвою 5-7 років?
Головуючий (звертається до Адвоката Суспільства): Що робить людина з метою захисту?
Адвокат Суспільства: Єдиним виходом є фільтри і нова технологія виробництва. Барі Комонер в одному із своїх «законів» говорить, що все треба кудись дівати. Дівати треба в екологічно безпечні місця.
Адвокат Природи: Прошу слова.
Головуючий: Прошу, пане Адвокате.
Адвокат Природи: То чи не можна вирішити дану проблему побудувавши сміттєпереробні підприємства?
Адвокат Суспільства: Це напівміра, тому що сміттєпереробні підприємства (спалюючі0 забруднюють атмосферу. Хоч, правда, золи залишається у 10 раз менше. Слід розділяти сміття на фракції – в окремі контейнери складати папір, скло, пластик, органічні відходи, метал. Треба менше використовувати одноразових упаковок, а більше багаторазових. У нашому місці пробували збирати харчові відходи, але це не вдалося. Потрібна також загальна екологічна культура міського населення, особливо якщо ведеться фракційний збір відходів.
Секретар: Запрошується свідок Атмосфера.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Атмосфера: Джерелами забруднення атмосфери є: 1. викиди шкідливих газів автотранспорту, гостро ця проблема стоїть у великих містах, центрах індустрії. Доля забруднення повітря тут становить 70-80%; 2. промислові викиди і комунальнопобутові відходи, що призводять до утворення кислотних дощів. Щорічно у водні об’єкти України скидається близько 4 млрд куб м забруднених стоків; 3. радіоактивні елементи, які попадають в атмосферу при аваріях на АЕС і ядерних вибухах. Приклад – Чорнобильська АЕС, утворення 30-кылометровоъ мертвої зони; 4. утворення озонових «дір», що пов’язане, насамперед, з надмірним використанням аерозолів на виробництві і в побуті, що виділяють шкідливий газ – фріон. У світі щороку, внаслідок роботи промисловості, транспорту, в повітря потрапляє понад 20 млрд тонн твердих і газоподібних частинок. На протязі минулого року викиди забруднюючих речовин в атмосферу нашої області становили 290 тис тонн, з них 56 тис т припадає на м.Львів. Висока забрудненість повітря виявлена у містах Дрогобич, Червоноград, Кам’янка-Буська, Радехівському і Сокальському районах. Забруднювачами повітря Соснівки та Червонограду є терикони Центральної збагачувальної фабрики та шахт. Тільки на автотрасі Сокаль - Червоноград від гранично допустимих концентрацій окису вуглецю в 2,5 рази більше, сірчистого ангідриду в 1,7 рази, пилу в 1, 1 рази. По Сокальському району викиди шкідливих речовин в атмосферу від промислових підприємств, а їх біля 35, складають 32 тис т на рік, а ще 18 тис т викиди автомобільного транспорту.
Секретар: Прошу сідати. Запрошується свідок Гідросфера.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Гідросфера: Вода – неоцінне багатство, без якого не можливе життя на Землі. Але й вода страждає від забруднення. Ще назва є, а річки вже немає.
                        Усохли верби, вижовкли рови,
                        І дика качка тоскло обминає
                        Рудиментарні залишки болти.
                        Куди ти ділась, річенько? Воскресни…
                        І берега потріскались вуста.
                        Барвистих лук не знають твої весни
                        І світить спека ребрами моста.
Щороку в річки і водойми України скидадається понад 5 млн т солей, 5 тис т нафти, 7,3 тис т різних забруднювачів. За останні 30 років вміст цих речовин збільшився в 1,5 рази, а у  Дністрі та Південному Бузі – у 2 рази. Джерелами забруднення є промислові та побутові відходи, злив добрив з полів, відходи тваринницьких комплексів. Забруднена вода негативно впливає на генетичну спадковість людей, які її випивають, спричиняє різні захворювання. Важкою є доля не тільки великих річок, як Дніпро, Дністер, але й малих – Солокія, Рата, Желдець, що протікають у нашій місцевості. Водний басейн міста забруднений. Мали місце скиди неочищених стічних вод в ріку Західний Буг. Очисні споруди реконструюють, але їх робота не ефективна. Якісний стан питної води, на сьогодні, є сумнівним. У місті серед дітей поширене захворювання на гіпоплазію.
Головуючий (звертається до Адвоката Суспільства): Що робить людина, щоб припинити чи попередити дане захворювання?
Адвокат Суспільства: Комісією, що вивчала ситуацію захворювання дітей Соснівки гіпоплазією, прийнято програму поглибленого вивчення причин і наслідків патологічних змін, виявлених у дітей; розроблені рекомендації щодо раціонального харчування, профілактики лікування гіпоплазії зубів населенню Соснівки. Всіх дітей, а їх близько 1,5 тис, які мають дане захворювання взято на диспансерний облік, в літній період проводиться їх оздоровлення в Карпатах чи на березі Чорного моря.
Секретар: Запрошується свідок Медик-еколог.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Медик-еколог:  Як відомо, здоров’я людини формується під впливом як внутрішніх – спадкових, так і зовнішніх факторів, сприятливих чи шкідливих для здоров’я. В свою чергу на характер та інтенсивність зовнішніх факторів великий вплив мають соціальні умови життя. Хімічні фактори середовища, головним чином, антропогенного походження. Серед забруднювачів найбільш поширені мінеральні добрива, пестициди, синтетичні миючі засоби, нафтопродукти, оксиди сірки, азоту, промислові відходи. Серед інших хімічних факторів та впливів, які не тільки самі по собі є шкідливими, але й викликають несприятливі ефекти інших факторів середовища, слід назвати куріння тютюну, надмірне споживання алкоголю, а також широке, іноді безконтрольне приймання населенням медикаментів. В містах-гігантах часто народжуються діти із великими аномаліями (мікро-  і макроцефалія, зрощеними пальцями на кінцівках, кистями від плеча) . А ще більше – з так званими малими пороками. Вони вважаються здоровими і тільки ми, медики, можемо бачити ці аномалії: видовжений або вкорочений тулуб, неправильна форма голови, ніг, неправильна форма і розміри очних щілин. Хворі діти народжуються у більшості випадків не від алкоголіків, а від молодих здорових батьків. Такий вид захворювань пов’язаний із змінами в хромосомах – мутаціями. Причина – підвищений рівень радіації і хімічне забруднення. Крім цього, саме виробництво кормових і харчових продуктів, дріжджів, амінокислот, антибіотиків, найчастіше викликає алергічні захворювання – бронхіальну астму, сінну лихоманку. Таким чином, стан здоров’я людини, кожної зокрема і всього населення, взаємо переплітається з якістю навколишнього середовища.
Секретар: Запрошується свідок Біосфера.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Біосфера:       Були у матері – Природи дві донечки такої вроди:
                       Хто їх побачив хоч на мить, - не міг забути й розлюбить.
                        Голубооку звали Флора, у неї очі, наче зорі,
                        Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна.
                        А Фауна – швидка, як вітер, могла за птахами летіти,
                        І за оленями стрибати та з білочками пустувати.
                        Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.
                        Тож вирішила мудра мати в придане їм дарунки дати:
                        Мрійливій Флорі – світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний,
                        Щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали.
                        Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.
Рослини і тварини – це невід’ємна частина людського суспільства. Це кисень і харчі, це сировина й ліки. З вини людини зникають цінні види флори і фауни – більшість з них ніколи вже не з’являться на Землі. І тому людині потрібно не лише заносити цінні та зникаючі види до Червоної книги, а на конкретних прикладах відтворювати й зберігати їх.
Секретар: Прошу сідати, запрошується свідок Флора.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Флора: З історичних джерел відомо, що у І тисячолітті майже вся територія сучасної України була вкрита лісом. Ліси – не тільки цінна сировина, але й мають кліматичне, ґрунтозахисне, протикорозійне, санітарно оздоровче та природоохоронне значення. На сьогодні ліси на території України займають лише 14,3% території. Наша країна стала лісодефіцитною. Людина створила цінні сорти рослин, акліматизувала сотні нових. В той же час велика кількість флори перебуває на межі зникнення. До Червоної книги України занесено 163 види рослин, серед них і ті, які зустрічаються в нашій місцевості: плаун булавовидний, конвалія лісова, підсніжник звичайний, лілія лісова, купина лікарська, анемона дібровна, крокус, медунка лікарська та інші.
Головуючий: Чи можна стверджувати, що рослини – панацея від екологічних бід міського середовища?
Флора: Ні, так думати наївно. Але, як сказав еколог «природа простягає свої руки в кам’яні мішки міст». Дуже важливо, щоб рослини у місті були всюди, щоб їх було багато і росли саме ті з них, які можуть найбільш ефективно покращити міське довкілля. Прекрасними для міста є дерева, які швидко ростуть, мають широку крону і стійкі до забруднення листки. Особливо перспективною в цьому відношенні є тополя. За здатністю очищати повітря від хвороботворних бактерій вона займає одне з перших місць. За один літній сезон доросле дерево може очистити повітря і вилучити з нього від 20 до 50 кг пилу та сажі. Тополя – рослина дводомна і для посадки в місті треба вибирати тільки чоловічі екземпляри, щоб не було пуху, на який у великої кількості населення розвивається алергія. Дерева і кущі виділяють велику кількість фітонцидів, ефірних олій, дубильних та інших речовин. Під впливом фітонцидів берези, черемхи гинуть збудники тифу, дизентерії. Шумопоглинаючими є: клен, липа, дуб, тополя, береза. В містах слід висаджувати рослини, що зменшують електричну забрудненість середовища: березу всіх видів, горобину, бузок, дуб.  
Секретар: Запрошується свідок Фауна.
Головуючий: попереджає про дачу неправдивих свідчень.
Фауна: Великий «наступ» на природу людина розпочала 3 століття назад. Вражають такі темпи «підкорення» природи, адже тільки за останні 300 років з лиця планети зникло більше 60 видів звірей і майже 100 видів птахів. Третя частина – за останні 70 років. Безслідно зникли: кочуючи голуби, безкрилі гагарки, дронти, дикі коні тарпани, гігантський страус Мао та інші. Назавжди зникли тури, які колись водились в Карпатах, сайгаки. За останні роки на Україні на третину зменшилась чисельність куниці, на 20% - глухаря, на 10% - ондатри, бобрів, перепалок, куликів, хижих птахів. У 1976 році була створена Червона книга України – головний науковий документ, в якому визначено справжній стан рідкісних видів. Червона книга України налічує 29 видів ссавців, 28 видів птахів, 4 види земноводних, 6 видів, плазунів, 18 видів комах.  Отож факти говорять самі за себе.
Головуючий: Ми послухали як потерпілих, так і свідків. І тому запитання до Адвоката Суспільства: «Чи визнає людина свої помилки?»
Адвокат Суспільства: Так, людина визнає свої помилки, - для охорони ґрунтового покриву людина насаджує лісозахисні смуги, будує антикорозійні споруди, проводить заходи щодо зменшення кислотності і вмісту солей (гіпсує та вапнує), створює очисні споруди, впроваджує безвідходні технології, для захисту повітря встановлюються фільтри. Для збереження деяких видів рослин і тварин створює заказники, заповідники, національні парки. На території України створено 12 заповідників загальна площа яких 139803.9 га. Зокрема у львівській області знаходиться заповідник «Розточчя», який було створено у 1984 році. Його загальна площа 2080 га.
Головуючий: Суть конфлікту людини з природою полягає в тому, що людство хоче взяти набагато більше, ніж природа може віддати. Оточуюча нас природа не тільки велична, але й дуже вразлива. Людина існує близько 2000 років, а біосфера – 3,5-4 млрд років. Людина поставила собі на службу авіацію та космонавтику, радіо та телебачення, атомну енергетику. «Є перемоги, які наповнюють нас одухотворенням. Є й інші, які принижують. Одні поразки несуть загибель, інші – пробуджують до життя», - говорить Антуан де Сент-Екзюпері. Необхідні подальші величезні зусилля, щоб дії людини набули мудрості, неупередженості й обачності. Якщо ж в її поведінці, як і досі, переважатимуть жадібність, антагонізм, то зруйнуються найтонші механізми, що підтримують рівновагу сил природи, яка оточує нас. І тоді навряд чи в людини залишаться шанси вижити. Тому, сьогодні на кожному з нас лежить велика відповідальність за природу, а значить за здоров’я і добробут сьогоднішнього та майбутнього поколінь.
- Чи хочуть обидві сторони сказати щось у свій захист?
Природа: Ні, я вважаю, що сьогодні прозвучали вагомі звинувачення на адресу суспільства. І природі залишається лише чекати милості від людей.
Суспільство: Сотні тисячоліть проходило становлення Людини Розумної і лише за останні десятиріччя людина зрозуміла необхідність охорони навколишнього середовища. І все-таки людина вижила, і для хорошого життя їй потрібна сировина та ресурси.
Секретар: Оголошується перерва. Суд іде на нараду.
                    Встати, суд іде. Для зачитання вироку, прошу стояти.
Головуючий: Скільки вже горя зазнала багатостраждальна земля України – криваві нашестя Батия, чорні бенкети чуми, страшні примари голоду, ліси шибениць гітлерівських карателів, пекучий біль Чорнобиля. Та нова біда за масштабами спустошень і трагічності може перевершити всі попередні. Бо уперше перед загрозою повного знищення весь народ, весь рід людський. Уперше на плаху лягає доля усього живого довкола. І хронометр трагедії невблаганно стрімкий. Уже в наступному столітті наша Земля може повернутись в безлюдну пустелю. Якщо людина не змінить свого ставлення до природи, до своєї моралі, поведінки, ресурсів біосфери вистачить на кілька десятиліть. Такого висновку дійшли авторитетні вчені світу. Драматизм ситуації полягає в тому, що піднявши руку на природу ми стали поколінням самодурів, що зневажали святині народу, які оберігались довіку. Уперше в історії ми стали грабіжниками дітей та внуків, убивцями нащадків. Чорнобиль, Стебник, Чернівці, Батятичі, Соснівка, Червоноград…  Хто наступний у ширензі біди? Щоб уникнути катастрофи, потрібно вжити такі заходи:
- побудувати ряд очисних споруд, особливо у таких великих містах, як Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Луганськ, Нікополь, Харків, Львів           ;
- перейти на безвідходні технології виробництва;
- раціонально розміщувати підприємства чорної та кольорової металургії, хімічної та целюлозної промисловості;
- проводити комплекси очищення води по всій території України;
- перейти до біологічного обробітку землі;
- бережно і раціонально використовувати природні багатства;
- застосовувати заходи, щодо зникнення деяких видів тварин і рослин, шляхом створення природоохоронних об’єктів на території України;
- проводити озеленення міст, особливо районних і обласних центрів;
- виховувати молоде покоління не у згубній традиції якомога більше брати від природи, а у шанобливому ставленні до всього сущого, що споконвіку притаманне українському народу.
Наш вирок – це заклик до дії: самовідданої, рятівної. Заклик нагальний і рішучий.
Заключне слово вчителя: Я дозволю собі підвести підсумок нашого судового процесу і звертаю знову увагу на терези, рівновага їх порушилась в сторону суспільства, тобто нас, людей. Значить є над чим задуматись. Не забувайте, діти, у рослин і тварин нема адвокатів чи депутатів, вони не мають кому писати чи жалітись. За них нема кому заступитись, крім нас. Людей, які разом з ними заселяють цю планету. Отож, давайте не будемо порушувати екологічної рівноваги і рубати гілку, на якій самі сидимо. Здавалося б, що може зробити кожна окрема людина для призупинення екологічної кризи? Певна річ, одна людина вирішити глобальні проблеми не може. Але так, як всі великі ріки на планеті починаються з маленьких струмочків, так і всі великі справи – як і державні, так і глобальні, починаються з діяльності окремих людей. Призупинити наближення екологічної катастрофи можна тільки тоді, коли кожна дія людини буде обдуманою і виваженою, відповідатиме основній вимозі: «Не зашкодь довкіллю». І яку б життєву стежину ви не обрали, пам’ятайте сьогоднішній процес, нехай поміж вас не буде директора заводу, який би отруїв відходами виробництва річку; пілота, що висипав на поля і ліси тонни отрути; керівника відомства, що висушив море; влучного мисливця, що безжалісно, заради розваги вбивав би братів наших менших, не підозрюючи, що вони його брати; винного, що перетворюючи природу, забув, що він її частка. Я вірю, що ви будете все робити для того, щоб наша Україна стала багатою, міцною і екологічно чистою державою, збережете нашу Батьківщину для майбутніх поколінь. Тож нехай дороговказам у вашій діяльності буде «Молитва», яку написала українська поетеса Лідія Шевело:
     До Тебе звертаємось, Боже! Хай воля твоя допоможе
     Нам мудрими й мужніми стати, землиці твій дар зберігати:
     Барвисте, ошатне вбрання, не йти по землі навмання,
     А бачити кожну стеблину, у серці нести Україну.
 

Урок з використанням ІКТ та елементами рольової гри в 11 класі з теми "Закономірності спадковості"

 
Тема уроку: Закономірності спадковості. Закони Г.Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.
Освітні цілі: розшири знання учнів про генетику як науку; сформувати поняття про основні генетичні закономірності, закон «чистоти гамет»; дати знання про цитологічні основи законів спадковості.
Обладнання: портрет Г.Менделя; текст підручника; малюнки підручника; мультимедійний проектор; диск «Открытая биология 2.6»; модель 11.1 «Закони Менделя»; таблиці; картки-терміни; німі рисунки.
Основні поняття: ген, алельні гени, гомологічні хромосоми, домінантна та рецесивна ознаки, генотип, фенотип, спадковість, мінливість, гомозигота, гетерозигота, моно-, ди- полігібридне схрещування, чисті лінії.
Тип уроку: засвоєння нових знань.



урок біології в 11 класі from natalibio

Фрагмент уроку можна переглянути за цим посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=pogZ3HBSgkc&feature=youtu.be

Немає коментарів:

Дописати коментар