Сторінки

До відома учнів



Учися правильно спостерігати

  1. Осмисли мету спостереження.
  2. Уточни предмет спостереження.
  3. Розроби план спостереження.
  4. Визнач форму запису явищ, які спостерігаються (у процесі спостереження або відразу після його закінчення).
  5. Спостереження повтори 2-3 рази з метою підвищення його об’єктивності.
  6. Під час опису явищ, які спостерігаються, зверни увагу на те, як вони відбуваються в часі та за яких умов.
  7. Пам’ятай, що мета опису явищ – виявити найбільш точні та повні їх ознаки.
  8. Під час опису результатів спостережень зверни увагу на те, що суттєво нового було виявлено і що загального з раніше відомим.
  9. Одержані результати оформи у вигляді письмового звіту або малюнків та схем, тобто графічно.

План проведення експерименту та спостереження


Експеримент – навчальний дослід, спроба щось зробити, розпочати.
І. Сформулюй мету проведення експерименту (спостереження).
  1. Зроби припущення про можливі результати, сформулюй результати.
  2. З’ясуй зв’язок об’єкта, обраного для спостереження з іншими об’єктами, які вже вивчалися.
ІІ. Сплануй проведення експерименту (спостереження).
  1. З’ясуй, які умови, матеріали необхідні для цього.
  2. Склади подумки схему його проведення.
  3. Вибери найбільш оптимальний спосіб фіксування результатів.
ІІІ. Проведи експеримент (спостереження).
  1. Послідовно здійснюй усі етапи експерименту.
  2. Проведи необхідні вимірювання, замалювання, запиши результати.
  3. Перевір точність одержаних результатів.
ІУ. Оброби одержані результати.
  1. Порівняй одержані результати з висунутою раніше гіпотезою.
  2. Сформулюй висновок.
  3. Поясни, що показує даний експеримент, пов’яжи це з явищами, теоріями, законами, які вивчаються.

Учися робити порівняння

Порівнювати – поставити поряд, встановити подібності та відмінності. Порядок порівняння:
  1. Знайди відповідь на запитання: хто такий? Що таке?
  2. Порівняй визначення двох предметів або явищ. Знайди основну подібність.
  3. Виділи суттєві ознаки кожного предмета.
  4. Порівняй обидва або кілька предметів за одними і тими самими виділеними ознаками.
  5. З’ясуй усі ознаки подібності та відмінності об’єктів.
  6. Знайди і поясни причини подібності та відмінності.

Учися робити аналіз

Аналіз – процедура розумового та реального розчленування предмета (явища, процесу), а також виділення окремих частин, ознак, властивостей. Порядок аналізу:
  1. Подумки розчленуй об’єкт, предмет, явище на окремі складові частини, які мають функціональне значення.
  2. Спробуй виявити у виділених блоках характерні особливості, деталі предмета, який вивчається.
  3. Подумай про причини такого поділу на блоки.

 Учися робити узагальнення

Узагальнення – процес міркування, який приводять до знаходження загального в заданих предметах та явищах. Порядок узагальнення:
  1. З’ясуй найважливіші моменти у фактах або явищах, які розглядаються.
  2. Визнач їх подібність.
  3. Встанови зв’язок між ними.
  4. Сформулюй загальний висновок.

Учися складати тези


Теза – положення, яке коротко висловлює яку-небудь ідею, а також одну з думок лекції, доповіді, твору.
  1. Ознайомся зі змістом матеріалу, зверни увагу на шрифтові виділення, ця підказка допоможе тобі в роботі.
  2. Розбий текст на змістові блоки (за допомогою плану).
  3. Визнач головну думку кожної частини (можна підкреслити).
  4. Осмисли суть виділеного, сформулюй своїми словами або знайди подібне формулювання в тексті.
  5. Тези пронумеруй – це дасть змогу зберегти логіку авторських міркувань.
  6. Відділяй одну тезу від іншої – це полегшить роботу.

Учися правильно висловлювати свої думки

  1. Щоб навчитися грамотно говорити, потрібно навчитися  читати і слухати.
  2. Читаючи, не тільки заглиблюйся в усть написаного, а й намагайся побачити, почути, зрозуміти та запам’ятати художні особливості мови, мовні звороти.
  3. Нагромадженню активного запасу слів допоможе спеціальна робота: заведи словник для запису нових слів, тренуй себе в їх запам’ятовуванні та вимові. Підбирай до слів антоніми та синоніми, вивчай слова, які використовуються в переносному значенні.
  4. намагайся не тільки зрозуміти зміст мови оратора, а й запам’ятай прийоми її побудови.
  5. Слідкуй за тим, щоб у розповіді не зустрічалися слова-паразити, не допускай непотрібних поворотів – це збіднює мову. Слідкуй за побудовою речень, уникай особливо складних конструкцій.
  6. Щодня читай вголос по 15-20 хвилин, заглиблюйся в зміст тексту, визнач, де потрібно зробити наголос, паузу, який відтінок надати мові.

Як складати конспект

Конспект – короткий запис змісту. Основні вимоги до написання конспекту: систематичність та лаконічність викладу матеріалу, стислість, переконливість та доказовість.
Етапи конспектування:
  1. Прочитай текст, відзнач у ньому нові слова, незрозумілі місця, імена, дати, склади перелік основних думок, що містяться в тексті, склади простий план.
  2. З’ясуй у словнику значення нових незрозумілих слів, випиши їх у зошит.
  3. Повторне читання поєднуй із записом основних думок автора та ілюстрацій. Записи вели своїми словами, не переписуй текст статті. Записи намагайся робити стисло, користуйся правилами запису тексту.
  4. Прочитай конспект ще раз, доопрацюй його.
Види конспектів:
  1. План-конспект – це переказ прочитаного або почутого, викладений у формі плану. Стислий, простий, швидко складається та запам’ятовується; навчає визначати головне, чітко та лаконічно викладати думку, дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі його вивчення. Усе це робить конспект незамінним, якщо необхідно швидко підготуватись до доповіді, виступу, проте працювати з ним через деякий час важко, оскільки зміст матеріалу погано відновлюється в пам’яті.
  2. Текстувальний (цитатний) конспект – конспект, створений з уривків оригіналу – цитат. Побудований з промови автора, з вкладених ним фактів. Використовується для роботи з першоджерелами. Проте конспект не сприяє активній розумовій роботі, а слугує, як правило, тільки ілюстрацією до теми, яка вивчається.
  3. Вільний конспект – це поєднання виписок, цитат, тез. Потребує серйозних зусиль під час складання, найвищою мірою сприяє засвоєнню матеріалу. Вимагає вміння активного використання всіх типів записів: планів, тез, виписок.
  4. Тематичний конспект – це конспект відповіді на поставлені запитання або конспект навчального матеріалу теми. Може бути оглядовим і хронологічним, учить аналізувати різні точки зору на одну і ту саму проблему. Активізує наявні знання та особистий досвід, використовується в процесі роботи над доповіддю, рефератом.

Як підготувати реферат

Реферат – це короткий виклад змісту книжки, статті.
  1. Підбери літературу з теми, яку вивчаєш, ознайомся з її змістом.
  2. Користуючись закладкою, відзнач найбільш суттєві місця або зроби виписки.
  3. Склади план реферату.
  4. Використовуючи рекомендації щодо складання тематичного конспекту та складеного плану, напиши реферат, у кінці якого обов’язково вислови своє ставлення до теми та її змісту.
  5. Прочитай текст та відредагуй його.
  6. Правильно оформи реферат (на титульній сторінці вкажи тему реферату, відомості про себе, текст пиши з одного боку аркуша, почни з плану, не забудь залишити широкі поля, не користуйся скороченнями, у кінці реферату наведи список використаної літератури (вкажи автора книжки, її назву, видавництво, рік видання), залиш два чисті аркуші для написання рецензії).
Правила запам’ятовування:
  1. Зосередься, залиш сторонні думки, налаштуйся на запам’ятовування.
  2. Намагайся зрозуміти головний зміст матеріалу, що викладається, у протилежному випадку працюватиме механічна пам’ять, яка є менш продуктивною, ніж логічна.
  3. Приділи особливу увагу структурі матеріалу. З’ясуй, чим зумовлена така послідовність його викладу.
  4. Відділи основний матеріал від ілюстративного, який запам’ятовувати не потрібно.
  5. Промов кілька разів нові слова, дати.
  6. Промов уголос формулювання висновків, законів.
  7. Відтвори весь матеріал за планом.

Немає коментарів:

Дописати коментар